O Zakonu o javnoj svojini
PREDSEDAVAJUĆA: Dvanaest minuta i 20  sekundi iskorišćeno od vremena predstavnika poslaničke grupe. Reč ima  narodni poslanik Bálint Pásztor. 
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR):  Gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine  potpredsedniče Vlade, dozvolite mi da iznesem stavove SVM u vezi poznate  verzije Predloga zakona o javnoj svojini. Rekao sam da ću govoriti o  poznatoj verziji Predloga zakona o javnoj svojini zbog toga što je Vlada  u toku današnjeg dana usvojila ukupno 18 amandmana na sopstveni Predlog  zakona o javnoj svojini i u velikoj meri je prvobitan tekst izmenjen.  Još uvek nismo imali mogućnosti i vremena da detaljno prostudiramo šta  je tu tačno promenjeno. Pogledali smo one delove koji su od velikog  značaja za AP Vojvodinu.
    
Ako se menja 18 članova Predloga zakona, a ima ukupno 90, onda  mislim da možemo reći da ovaj Predlog zakona nije ni približno isti i ne  može se upoređivati sa jučerašnjom verzijom Predloga zakona.
    
Moram da vam kažem, gospodine Đeliću, da je ovaj predlog zakona  iz dana u dan sve bolji i bolji. Meni je izuzetno žao što mi o ovom  predlogu zakona nećemo glasati za mesec dana, jer bi možda bio i  prihvatljiv. Ovo kažem zbog toga što svi mi vrlo dobro znamo da je zakon  o javnoj svojini trebalo doneti na osnovu našeg Ustava do kraja 2008.  godine. Vlada nosi isključivu odgovornost za to što nije predložila  predlog zakona o javnoj svojini u roku koji je Ustavom predviđen. Šta  više, ova docnja iznosi skoro tri godine.
    
Kada kažem da je ovaj predlog zakona iz dana u dan sve bolji,  onda mislim, pre svega, na rešenja koja su postojala u Nacrtu zakona,  koji je objavljen 19. avgusta. To je taj nacrt zakona na kojem je radio  gospodin Bojan Kostreš, zamenik predsednika Lige socijaldemokrata  Vojvodine. Želeo bih da citiram jednu odredbu tog nacrta zakona.
    
Znači, član 77. je glasio na ovakav način: "Posebnim zakonima  koji uređuju dobra od opšteg interesa, mogu se odrediti uslovi sticanja  javne svojine na dobrima od opšteg interesa, od strane AP i jedinica  lokalne samouprave, izuzev na infrastrukturnim objektima i drugim  dobrima od značaja za međunarodni i nacionalni saobraćaj."
    
To znači da je po Nacrtu zakona o javnoj svojini bilo u  potpunosti isključeno da AP Vojvodina dobije u svojinu bilo šta što  znači infrastrukturni objekat. To znači: putevi, železnička  infrastruktura, kanalska mreža itd. Zarad javnosti treba reći da je  Nacrtom zakona bilo predviđeno da Vojvodina i lokalne samouprave nema  teorije da imaju bilo šta u svojini, što je infrastrukturni objekat.
    
Sa druge strane, nešto je sad predviđeno ovim najnovijim  amandmanima Vlade Republike Srbije i zbog toga sam rekao da je ova  verzija mnogo bolja. Predviđeno je da Vojvodina može da ima u svojini  puteve drugog reda, da i lokalne samouprave mogu da imaju određene vrste  puteva u svojini. Tu se govori i o kanalskoj mreži itd.
    
Mogao bih da kažem da je ovaj predlog zakona, zajedno sa  amandmanima Vlade Republike Srbije, već u skladu, u dosta velikoj meri,  ne u potpunosti, sa drugim važećim zakonima Republike Srbije. 
    
Mislim da je skandalozno što je izrađen nacrt zakona i što je u  proceduru Narodne skupštine upućen Predlog zakona o javnoj svojini, koji  nije bio u skladu sa važećim zakonima Republike Srbije. Ne sporim da se  kasnije donetim zakonom mogu menjati zakonska rešenja i rešenja  predviđena drugim, ranije donetim zakonima. To je pravno moguće, ali  nikako nije celishodno u ovom slučaju.
    
Želim da vas podsetim, gospodine Đeliću, da je npr. Zakonom o  utvrđivanju nadležnosti AP Vojvodine propisano da AP preko svojih organa  uređuje i obezbeđuje uslove i način upravljanja, zaštite, održavanja i  finansiranja državnih puteva drugog reda na teritoriji Pokrajine. To je  neko epohalno rešenje koje je jutros predloženo amandmanom Vlade  Republike Srbije. Ovo rešenje figurira u našem pravnom sistemu već  godinama. Sada mi treba da budemo srećni što je poslednjom verzijom  Predloga zakona predviđeno ono što već figurira zahvaljujući Zakonu o  nadležnostima, tzv. omnibus zakonu, godinama. 
    
Da vam citiram jedan drugi zakon, Zakon o lokalnoj samoupravi.  Ovim zakonom je utvrđeno da jedinica lokalne samouprave uređuje i  obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju,  rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj  i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima. To je opet  predviđeno ovom najnovijim predlogom zakona i sada treba da budemo  srećni zbog toga što je predviđeno ono što postoji u Zakonu o lokalnoj  samoupravi od decembra 2007. godine. 
    
Zakon o planiranju i izgradnji, opet jedan važeći zakon,  pozitivan zakon. Znači, ovaj zakon predviđa režim automatskog prelaska  prava korišćenja u pravo javne svojine u korist AP i jedinice lokalne  samouprave kod građevinskog zemljišta. To je tzv. uspostavljanje prava  svojine u slučaju AP Vojvodine, ako se građevinsko zemljište nalazi na  njenoj teritoriji. Ovaj predlog zakona govori o sticanju prava javne  svojine i govori o nekim rokovima koji nisu prekluzivni u meri u kojoj  su bili Nacrtom zakona, ali je Zakonom o planiranju i izgradnji  predviđeno uspostavljanje prava svojine AP Vojvodine, znači rešenje koje  predviđa prelazak građevinskog zemljišta u svojinu AP Vojvodine po sili  zakona, tj. "ex lege". To rešenje nije predviđeno ovim predlogom zakona  u slučaju ostalih objekata javne svojine, pošto građevinsko zemljište  nije predmet Zakona o javnoj svojini, što, naravno konstatujem sa  čuđenjem zbog toga što mi mislimo da je trebalo doneti sveobuhvatan  zakon i da bi građevinsko zemljište i još neke objekte javne svojine  trebalo regulisati Zakonom o javnoj svojini, a ne da čekamo donošenje  nekih drugih posebnih zakona, ko zna kada će oni biti doneti. 
    
Stigli smo do kanalske mreže. Pošto smo ovih dana slušali da su  svi amandmani Vlade APV usvojeni, osim onog u vezi železničke  infrastrukture, to nažalost nije tačno. APV je tražila, a to smo i mi  predložili našim amandmanom, da kanalska mreža na teritoriji APV bude u  svojini APV. Ovim najnovijim današnjim amandmanima, to je amandman broj  16 Vlade Republike Srbije je predviđeno da su kanalske mreže na  teritoriji APV u svojini Pokrajine, osim ako su deo plovnih puteva.  Složićete se da se ne radi o istom rešenju. Znači, Vojvodina može da  dobije trsku i šaš, ne može dobiti one kanale koji bi nešto i značili.  Naravno, i to je nešto i verovatno treba biti zahvalan za to, ali  pokrajinska Vlada nije mislila na ovo, nismo ni mi iz SVM.
    
Polako stižemo do železničke infrastrukture. Probaću da objasnim  zbog čega mi smatramo da železnička infrastruktura na teritoriji APV,  osim Koridora 10, treba da bude u svojini APV. Samo jednu malu digresiju  da napravim, meni je veoma žao što se stvara utisak da je tu samo  železnica sporna i da je Vlada izašla u susret i Vladi Vojvodine i SVM,  ali mi teramo mak na konac i tražimo neka rešenja koja jednostavno ne  mogu da opstanu, jer nisu u skladu sa Ustavom Srbije, itd. To  jednostavno nije tačno. Nije tačno zbog toga što, kao što sam malopre  rekao, tu treba da se govori nažalost još uvek i o kanalskoj mreži i o  Novosadskom sajmu i o dilemi da li se javna svojina u slučaju APV  uspostavlja "ex lege" ili Pokrajina stiče pravo javne svojine. Tu treba  da govorimo i o položaju mesnih zajednica i gradskih opština, imamo  amandman i u vezi toga. Ne sme se sve svesti na železničku  infrastrukturu. 
    
Kada smo već kod železničke infrastrukture, želim da vam kažem  gospodine Đeliću da je naš cilj u vezi ovog zakona o javnoj svojini i  cilj naših amandmana, imamo ukupno devet amandmana, mi ćemo u toku  današnjeg dana podneti ispravke amandmana da bi to bilo u skladu sa ovim  najnovijim amandmanima Vlade Republike Srbije. Znači, mi ovim  amandmanima želimo da stvorimo svojinskopravne pretpostavke za brži  infrastrukturalni i privredni razvoj APV. O tome se radi, ne radi se ni o  čemu drugom. 
    
Kada već govorimo o svojinskopravnim pretpostavkama za brži  infrastrukturalni i ekonomski razvoj AP, onda treba govoriti o  železničkoj infrastrukturi. Kao što znate, na teritoriji današnje  Vojvodine prva pruga je izgrađena još 1869. godine, krajem 19. veka je  na teritoriji današnje APV železnička infrastruktura, železnička mreža  bila gušća od železničke mreže Engleske na primer. Sa druge strane, pre  nekoliko dana sam u raspravi u vezi rasprave Zakona o železnici izneo  podatak da je 1923. godine 382 kilometra bilo u vlasništvu države od  pruga na teritoriji APV, a 1247 kilometara je bilo u vlasništvu  različitih akcionarskih društava. Onda se železnička infrastruktura  jedno vreme razvijala na teritoriji današnje AP, pa je došao period  propadanja. Od kraja 80-ih godina do dana današnjeg sa teritorije APV je  odneto 16.000 vagona, saobraćaju šinobusi, tzv. "srebrne strele" iz  1960. godine. Danas se stiže sporije od Subotice do Beograda vozom nego  što je to bio slučaju pre stotinak godina.
    
Mislim da ovaj podatak dosta govori. Prekjuče sam pročitao jedan  podatak da već danima na relaciji Subotica-Beograd saobraća voz sa  jednim vagonom. To znači da desetine ljudi ne mogu da stanu u voz, samo  oko 80 ljudi ima tu privilegiju da se preveze železnicom od Subotice do  Beograda. U polasku taj voz zbog toga kasni 20 minuta, i treba da se  stigne pola sata ranije zbog zauzimanja startnih pozicija, da bi čovek  došao, da bi čovek mogao da uđe u taj jedan jedini vagon koji saobraća  na relaciji Subotica-Beograd. I to je železnički Koridor 10. Ako je to  tako, onda možete zamisliti šta se dešava na tzv. lokalnim ili  magistralnim, regionalnim prugama. 
    
Iz Železnica Srbije nažalost nemamo objašnjenje za ovu  situaciju. Od 50 milijardi dinara duga javnih preduzeća 32 duguju  železnice, subvencije za železnicu iznose 16 milijardi dinara prema  važećem budžetu Republike Srbije. 
    
Kada neko govori o tome, da su pruge simbol državnosti, da su  simbol ne znam suvereniteta, onda treba podsetiti na podatak koji se  može proveriti da su i Srbiji pre Drugog svetskog rata, postojale  požarevačke i šabačke okružne železnice, Požarevac i Šabac su verovatno  imali nameru, da se otcepe od Republike Srbije pre Dugog svetskog rata. 
    
Znači, radi se prema svemu sudeći, o nekim separatističkim  okruženjima, ali kao što vidimo hvala Bogu ti gradovi su još uvek u  sastavu Republike Srbije. Još jedan podatak, da vam iznesem, na primer, u  Austriji svi oblici svojine su mogući na železničkoj infrastrukturi, ta  zemlja je čini mi se od 1995. godine članica EU, a što je još važnije  to je moguće i po Ustavu Republike Srbije. Član 183. Ustava kaže da  Vojvodina uređuje pitanje od pokrajinskog značaja u oblasti drumskog,  rečnog i železničkog saobraćaja itd. Reći ću i vama, što sam ministru  Mrkonjiću rekao pre nedelju dana, postoji strategija, a vi ste za  razliku od njega, gospodine Đeliću, bili član i prethodne Vlade. Postoji  strategija razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i  intermodalnog transporta u Republici Srbiji od 2008. do 2015. godine.  Ovom strategijom Vlade, to jest tačkom 4. ove strategije je predviđeno  da će se upravljanje transportnom infrastrukturom koja je u vlasništvu  države postepeno preneti na organe AP i jedinica lokalne samouprave. 
    
Naravno, razumem šta znači postepeno ali složićete se gospodine  Đeliću, da je ova strategija doneta 2008. godine, i prošlo je dosta  vremena, a to prenošenje infrastrukture na niže nivoe vlasti nije još  započeto. Mislim, da je donošenje Zakona o javnoj svojini krajnje vreme  da se to i desi.
    
Nisam našao ni amandman Vlade u vezi zajedničkih ulaganja  Republike i pokrajine, znači i to je jedno rešenje koje smo i mi  predložili, a i pokrajinska Vlada koje nije predviđeno ovim najnovijim  Predlogom zakona o javnoj svojini. Mi ćemo, naravno, o amandmanima  govoriti u raspravi u pojedinostima ali bih na kraju želeo da vas pitam,  gospodine Đeliću, u vezi ovih zakona koje ste najavili. Vi ste rekli da  će se vrlo brzo doneti zakon o koncesijama i javnom i privatnom  partnerstvu, zakon o svojini i Zakon o javnim nabavkama to jest izmene i  dopune Zakona o javnim nabavkama.
    
Želeo bih, da vas pitam gospodine Đeliću, šta je sa zakonom o  finansiranju AP Vojvodine. Mislim, da je i taj zakon trebalo doneti  pošto ima tu raznih modaliteta, Vojvodina je mogla dobiti izvorne  prihode i izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, Vojvodina bi  mogla da dobije izvorne prihode i budžetom za ovu godinu i budžetom za  prošlu godinu i te šanse su propuštene. Znači, mislim da pošto je i ova  šansa propuštena i o tome nema reči ni u Predlogu zakona o javnoj  svojini, da bi trebalo doneti poseban zakon o finansiranju AP Vojvodine.
    
Nadam se, da će ovi naši amandmani biti prihvaćeni, kao što sam  rekao ima ih devet komada i mi se slažemo sa vama gospodine Đeliću da  ono što treba da bude svojina države, Republike Srbije treba to da bude  ali da ovaj zakon treba da omogućuje jednu decentralizaciju u većoj  meri. Nadam se, da ćemo u narednim danima imati podršku i onih stranaka  koje se zalažu za autonomiju i regionalizaciju, pre svega mislim na Ligu  socijaldemokrata Vojvodine i na Ujedinjene regione Srbije. Hvala. 
    
PREDSEDAVAJUĆA: Reč ima narodni poslanik Čedomir Jovanović. Izvolite.
    
ČEDOMIR JOVANOVIĆ: Gospođo Čomić, gospodine Đeliću, dame i  gospodo narodni poslanici, prvo važno pitanje za našu stranku jeste  pitanje većine, da li ona postoji gospodine potpredsedniče za ovaj zakon  ili ne i da li vladajuća koalicija koja je formirana i na ambiciji da  ovu zemlju što je moguće više približi EU, pa između ostalog i kroz  dostavljanja statusa kandidata za člana EU, ima snagu da uradi taj posao  ili nema. 
    
Reći ću vam zašto je to važno za našu stranku. Zbog toga što smo  mi vrlo često pružali više podrške Vladi u nastojanju da ispunite  evropsku agendu od članica vladajuće koalicije koje su napravljene na  ambiciji da Srbiju uvedu u EU. Ne bih se spuštao na tu istoriju srpskih  železnica, brzinu kojom se danas kreću kompozicije po našim prugama,  sudbinu kanala sa trskom i bez trske, osnovno je pitanje da li danas ova  zemlja ima snagu da ispuni svoje preostale dve obaveze iz evropske  agende ili će biti talac nesposobnosti članica vladajuće koalicije koje  će uraditi ono u čemu smo, tako kao društvo, jedino kao društvo i  uspešni, u samo saplitanju i uništavanju. Za nas je to presudno važno.  Zakon o javnoj svojini, gospodine Đeliću, ne onemogućava široku  decentralizaciju. (...) 
    
Nemamo ništa protiv ideje da bude centralizovana u ovoj fazi  oblast plovnih puteva, jer je previše i očigledno je koliki je haos na  tom nivou. Ali, interesuje nas šta se dešava sa onim situacijama u  kojima država zbog svojih prioriteta i nemoći vrši selekciju poslova  kojima će se baviti, pa onda na kraju dođemo do toga da je čitav sistem  kanala Dunav-Tisa-Dunav onakav kakvim ga je opisao poslanik Pastor.  Imate drvo u kanalu kod Novog Bečeja, izraslo je 10 metara visoko. A  lokalna samouprava nema prava da održava taj kanal i da sa njim  raspolaže. Previše je paradoksa.
    
Dakle, treba reći da donosimo zakon koji je u ovom trenutku  najznačajniji zbog toga što pravimo jedan korak ka EU. Imamo većinu ili  nemamo većinu? Ako ne postoji većina u vladajućoj koaliciji, dobićete  podršku LDP ali ne za ovaj zakon, nego pre svega za tu priliku koju ne  sme Srbija da ispusti a koja proizilazi iz činjenice da smo na jedan  zakon od dobijanja statusa kandidata za članstvo u EU. Pri tome, mi ne  mislimo da će status kandidata sam po sebi rešiti naše probleme, ali će  činjenica da smo u tom procesu pozitivno uticati na one poslove koji se u  Srbiji ne mogu obaviti mimo Evrope, bez obzira da li govorimo o borbi  protiv korupcije, o dvostrukim standardima u fiskalnoj politici i  nametima koji prate, recimo, zapadne kompanije i ruske kompanije ili  čitav niz anomalija kojih je prepun naš javni život. (...)
    
Recite, gospodine Đeliću, da li ima većine u vladajućoj  koaliciji za evropsku politiku ili nema? To je ono što nam je svima  veoma važno. Nije svejedno da li mi svoja leđa poturamo zbog toga što se  tako dobija status kandidata ili postoji svest u vladajućoj koaliciji  da neki problemi ne mogu da budu rešeni u ovom mandatu, ali da će pod  novom klimom, u novim okolnostima, oni biti rešeni sutra. Nas to  interesuje. Hvala vam.
    
PREDSEDAVAJUĆA: Sedamnaest minuta i 30 sekundi iskorišćeno od  vremena predsednika Poslaničke grupe. Narodni poslanik Pásztor Bálint.  Dva minuta, replika.
    
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR): Odgovoriću umesto Božidara  Đelića. Ima većine za evropski put Republike Srbije. Savez vojvođanskih  Mađara nikad nije bila stranka koja je uradila bilo šta protiv evropskog  puta Republike Srbije. Nećemo mi biti stranka koja će srušiti evropsku  agendu Republike Srbije. Pošto smo mi životno zainteresovani za što  skorije članstvo Republike Srbije u EU.
    
Sa druge strane, ja sam rekao da je ovaj zakon trebalo mnogo  ranije da se nađe u skupštinskoj proceduri, da bi on bio dobar, da bi  postojala šansa da ovaj zakon bude dobar i da omogućava istinsku  decentralizaciju. Zbog toga ne smatram legitimnim to da se očekuje od  svih stranaka parlamentarne većine da glasaju za bilo šta.
    
Zbog toga smo podneli amandmane i zbog toga se nadamo da će ti amandmani biti prihvaćeni.
    
Svi znaju u ovoj državi, koji makar jednom nedeljno čitaju  novine, svi građani, da evropska agenda Republike Srbije neće zavisiti  od toga da li će biti usvojen zakon o javnoj svojini. To je, nažalost,  činjenica.
    
Svi u ovoj državi znaju, koji barem jednom nedeljno čitaju  novine da evropska agenda i brzina evropskog približavanja Republike  Srbije zavisi od toga šta će se desiti narednih nedelja na Kosovu i  Metohiji.
    
PREDSEDAVAJUĆA: Reč ima narodni poslanik Zoran Kasalović.





















