Zakon o rudarstvu i geološkim istraživanjima - odbijeni
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
19. oktobar 2011. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije  podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O RUDARSTVU I GEOLOŠKIM  ISTRAŽIVANjIMA.
AMANDMAN I
U članu 136. stavu 2. alineji 2), Predloga zakona, reč: "7%" zamenjuje se rečju: "9%".
OBRAZLOŽENjE
U važećem Zakonu o rudarstvu ("Sl. glasnik RS", br. 44/95, 101/2005 -  dr. zakon, 85/2005 - dr. zakon, 34/2006 i 104/2009) naknada za  korišćenje mineralnih sirovina koju plaća preduzeće koje vrši  eksploataciju mineralnih sirovina za ugljovodonike u tečnom i gasovitom  stanju (nafta i gas) i ostale prirodne gasove utvrđena je u visini od 3 %  od ukupnog prihoda, a novim Predlogom zakona u visini od 7% od ukupnog  prihoda.
Smatramo da je predlog za povećanje procenta na ime naknade za  korišćenje mineralnih sirovina sa 7% na 9% opravdan iz više razloga:
- eksploatacija mineralnih sirovina je kontinuiran proces, koji vodi  trajnom „odlivu“ bogatstva opštine, a povećanje naknade za korišćenje  mineralnih sirovina bi značilo povraćaj bar dela tog bogatstva na  teritoriju opštine; 
- povećanje prihoda po ovom osnovu nije samo i isključivo interes  lokalne samouprave na čijem području se nalaze mineralna bogatstva, već i  Republike, kao i Autonomne Pokrajine Vojvodine; 
- značajan deo sredstava mogao bi se upotrebiti i za finansiranje  odnosno sufinansiranje razvojnih projekata opštine, čija je realizacija  planirana u narednom periodu u oblasti obrazovanja, socijalne zaštite,  kulture, sporta, komunalnih delatnosti, turizma, odnosno drugih oblasti  značajnih za stanovnike određene opštine; 
- povećani iznos sredstava ostvarenih na ime naknade za korišćenje  mineralnih sirovina bi se mogao upotrebiti za otklanjanje šteta na  postojećoj infrastrukturi (putevima) u opštini, nastale usled  eksploatacije nafte;
- iskustva drugih država takođe idu u prilog inicijativi da se procenat  naknade poveća, pošto je taj procenat u Republici Mađarskoj npr. 14%, a u  nekim državama dostiže i 30% od ukupnog prihoda ostvarenog  eksploatacijom mineralnih sirovina. 
AMANDMAN II
Član 137. menja se i glasi:
„Sredstva ostvarena u skladu članom 136. ovog zakona od naknade za  korišćenje mineralnih sirovina i geotermalnih resursa, u visini od 30%  prihod su budžeta Republike Srbije, u visini od 50% prihod su budžeta  jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se vrši eksploatacija, a  u visini od 20% su sopstveni prihod Ministarstva.
Kada se eksploatacija mineralnih sirovina vrši na teritoriji autonomne  pokrajine, sredstva koja su prihod Ministarstva, u skladu sa stavom 1.  ovog člana, u visini od 10% su prihod Ministarstva, u visini od 10% su  prihod autonomne pokrajine.
Sredstva ostvarena po osnovu sopstvenih prihoda Ministarstva iz stava 1.  ovog člana koriste se u skladu sa godišnjim programom radi podsticanja  razvoja rudarstva i sprečavanja i otklanjanja štetnih posledica nastalih  eksploatacijom mineralnih sirovina, koji se donosi u skladu sa  Strategijom, kao i planom i programima ostvarivanja Strategije.
Godišnjim programom iz stava 3. ovo člana utvrđuje se korišćenje  ostvarenih sredstava, vrste i obim radova, uslovi i način korišćenja  sredstava namenjenih za realizaciju programa.
Vlada donosi godišnji program iz stava 3. ovog člana, na predlog Ministarstva.
Sredstva ostvarena od naknade za korišćenje mineralnih sirovina i  geotermalnih resursa, koja su prihod autonomne pokrajine, odnosno  jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se vrši eksploatacija,  koriste na osnovu posebnog programa mera koji donosi nadležni organ  autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave za unapređenje  uslova života lokalne zajednice, a posebno za izgradnju  infrastrukturalnih objekta i drugih objekata u cilju poboljšavanja  uslova života.”
OBRAZLOŽENjE
Sredstva ostvarena na ime naknade za korišćenje mineralnih sirovina  prema postojećoj zakonskoj regulativi u visini od 40% su prihod  Republike Srbije, u visini od 10% su prihod autonomne pokrajine, a u  visini od 50% su prihod opštine na čijoj teritoriji se vrši  eksploatacija.
Članom 137. novog Predloga zakona se pak predviđa sledeći raspored: republika 40%, opština 40% i nadležno ministarstvo 20%.
Na ovaj način, bez obzira na činjenicu da se vađenjem nafte i gasa  drastično smanjuju upravo resursi opštine i da bi naknada trebala da se  vrati upravo tamo gde se to osiromašenje vrši, predlaže se smanjenje  učešća opštine sa 50% na 40%, a pokrajinskom budžetu ne sleduje nikakva  naknada.
Zbog iznetog, kako su oštećene opštine, a još više pokrajina, predlažemo  da se ostavi u celosti raniji raspored, na način da se opštini i dalje  daje 50% uz smanjenje dela Republike sa 40% na 30% (s obzirom da  republika dobija i preko ministarstva), i da 20% naknade, koja prema  predlogu pripada ministarstvu, u slučaju da se eksploatacija ostvaruje  na teritoji APV rasporedi pola-pola ministarstvu i nadležnom organu  autonomne pokrajine. To znači da bi i ministarstvo i nadležni organ  autonomne pokrajine dobili po 10%. Nakon ovih su srazmere sledeće:  opština 50%, republika 30%, ministarstvo 20% (10%), pokrajinski  sekretarijat 10%, a to je u suštini i bilo, jedino prethodno udeo  republike nije bio raščlanjen na 30+10%.
Članom 137. stav 5. novog Predloga zakona se način raspolaganja  sredstvima ostvarenim iz naftne rente opštini ograničava donošenjem  posebnog programa mera koji donosi nadležni organ opštine za unapređenje  uslova života lokalne samouprave, a posebno za izgradnju  infrastrukturalnih i drugih objekata u cilju poboljšanja uslova života,  na koji saglasnot daje nadležno ministarstvo, odnosno nadležni organ  autonomne pokrajine.
Ovom odredbom kojom se za razliku od rešenja iz ranijeg zakona predviđa  obaveza pribavljanja saglasnosti centralne vlasti na program korišćenja  naknade, ograničava pravo na lokalnu samoupravu, garantovano Ustavom.  Radi se o izmeni koja predstavlja centralizaciju, a ne decentralizaciju  vlasti, čemu težimo. Predmetna odredba se protivi i Evropskoj povelji o  lokalnoj samoupravi ratifikovane od strane Republike Srbije (Službeni  glasnik RS br. 70/2007) čiji član 9. stav 7. predviđa da provizija od  subvencija ne sme ukloniti osnovno pravo lokalnih organa vlasti da u  okviru svoje nadležnosti imaju slobodu političkog odlučivanja.
NARODNI POSLANICI
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
- - - - - - - - - - - - I S P R A V K A - - - - - - - - - - - -
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
25. oktobar 2011. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Podnosimo ispravku amandmana II koju smo podneli dana 19. oktobra  2011.  godine u 16,15 časova zavedenih pod brojem 01 310-3433/11, na PREDLOG  ZAKONA O  RUDARSTVU I GEOLOŠKIM ISTRAŽIVANjIMA, pa u prilogu dostavljamo  ispravljen tekst. 
ISPRAVKA AMANDMANA II
 
U članu 137. dodaje se stav 6. koji glasi:
„Kada se eksploatacija vrši na teritoriji autonomne pokrajine, sredstva  ostvarena u skladu sa članom 136. ovog zakona od naknade za korišćenje  mineralnih sirovina i geotermalnih resursa, u visini od 40% su prihod  budžeta Republike Srbije, u visini od 40% su prihod budžeta jedinice  lokalne samouprave na čijoj teritoriji se vrši eksploatacija, u visini  od 10% su prihod budžeta autonomne pokrajine, a u visini od 10% su  sopstveni prihod Ministarstva.“
OBRAZLOŽENjE
Predlogom zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima povereno je  nadležnim organima autonomne pokrajine da vrše poslove državne uprave u  oblasti rudarstva i geoloških istraživanja, u slučaju kada se geološka  istraživanja mineralnih i drugih geoloških resursa i eksploatacija  rezervi mineralnih sirovina i geotermalnih resursa vrše na teritoriji  autonomne pokrajine.
Novi Zakon omogućio bi efikasnije vršenje delatnosti geoloških  istraživanja mineralnih resursa i eksploatacije mineralnih sirovina,  podsticao razvoj rudarstva, regulisao sprečavanje i otklanjanje štetnih  posledica nastalih eksploatacijom mineralnih sirovina i zatvaranjem  rudnika, omogućio efikasnu naplatu naknade za vršenje geoloških  istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina, kao prihoda koji su od  izuzetnog značaja za životni standard stanovništva na teritoriji na  kojoj se vrši eksploatacija.
Stoga je, radi omogućavanja efikasnog obavljanja poverenih poslova u  slučaju kada se eksploatacija vrši na teritoriji autonomne pokrajine,  potrebno da autonomna pokrajina ostvari deo prihoda od naknade za  korišćenje mineralnih sirovina i geotermalnih resursa, te se predlažu  izmene člana 137. Predloga zakona o rudarstvu i geološkim  istraživanjima.
 
NARODNI POSLANICI
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________






















 
            
 
            