Zakon o rehabilitaciji - Vlada je povukla predlog zakona iz skupštinske procedure

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
12. septembar 2011. godine
B e o g r a d

PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE


Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O REHABILITACIJI.

AMANDMAN I

U članu 1. stav 1. Predloga zakona o rehabilitaciji posle reči: „političkih“ dodaje se zapeta i reči: „nacionalnih, etničkih“.

Stav 2. istog člana menja se i glasi:
„Pravo na rehabilitaciju ima lice iz stava 1. tač. 3) i 4) ovog  člana ako je sudska ili administrativna odluka doneta protivno načelima vladavine prava, te protivno ljudskim pravima i slobodama, utvrđenim Ustavom, zakonima i pravnim poretkom Republike Srbije, odnosno protivno standardima ljudskih prava i sloboda, kako je to utvrđeno ili opšte prihvaćeno u domaćem, odnosno međunarodnom pravu.“
 
OBRAZLOŽENjE


Amandmanom se predlaže preciziranje odredbe Predloga zakona koja utvrđuje pravni osnov za pokretanje postupka rehabilitacije sa dva dodatna razloga zbog kojih su mnoga lica lišena života, slobode ili drugih prava  od dana oslobođenja do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Sa druge strane, činjenica je da je tekst originalne verzije stava 2. člana 1. Predloga zakona, na prvi pogled, koncizan, međutim, razlozi ujednačavanja sudske prakse i stvaranja nedvosmislenih situacija u primeni ovog zakona zahtevaju da se (barem na predloženi način i u predloženom  obimu) nevosmisleno odrede oni, danas važeći domaći i međunarodni propisi, čije kršenje, odnosno neprimenjivanje može poslužiti kao osnov za rehabilitaciju. Treba napomenuti da termin „pravna država” nije ustavna kategorija, dok termin „vladavina prava”  jeste (član 3. Ustava Republike Srbije).

AMANDMAN II

U članu 1. stav 3. briše se.

OBRAZLOŽENjE

Amandmanom se predlaže usklađivanje Predloga zakona sa članom 20. stav 2. Ustava Republike Srbije prema kojem se dostignuti nivo ljudskih prava ne može smanjivati. Važeći zakon o rehabilitaciji pravo pokretanja postupka obezbeđuje svim licima koja su bez sudske ili administrativne odluke ili sudskom ili administrativnom odlukom lišena, iz političkih ili ideoloških razloga, života, slobode ili nekih drugih prava od 6. aprila 1941. godine do dana stupanja na snagu ovog zakona, a imala su prebivalište na teritoriji Republike Srbije.
Rešenje koje predviđa Predlog zakona, predstavlja ograničenje kojim bi se smanjio važećim Zakonom o rehabilitaciji uspostavljeni standard u oblasti ljudskih prava.
Predložena odredba znači ujedno i potvrđivanje prava na opštu (kolektivnu) retorziju prema određenim licima bez utvrđivanja njihove individualne krivice, što je iz aspekta osnovnih načela savremenog krivičnog zakonodavstva takođe neprihvatljivo.
Sa druge strane, lica koja spadaju u kategoriju kojima je Predlogom zakona uskraćeno pravo na podnošenje zahteva za rehabilitaciju bi bila dovedena u neravnopravan položaj u odnosu na lica koja spadaju u istu kategoriju, a koja su već na osnovu važećeg zakona rehabilitovana, što je takođe protivno ustavnom načelu zabrane diskriminacije.

AMANDMAN III

U članu 2. stav 1. Predloga zakona posle reči: „političkih“ dodaje se zapeta i reči: „nacionalnih, etničkih“.

OBRAZLOŽENjE


Amandmanom se predlaže preciziranje odredbe Predloga zakona koja utvrđuje pravni osnov za pokretanje postupka rehabilitacije sa dva dodatna razloga zbog kojih su mnoga lica lišena života, slobode ili drugih prava  od dana oslobođenja do dana stupanja na snagu ovog zakona.

AMANDMAN IV

U članu 4. Predloga zakona dodaje se novi stav 3. koji glasi:
„Po sili zakona rehabilituju se lica iz člana 1. stav 1. ovog zakona čija su prava i slobode povređeni, od dana oslobođenja do dana stupanja na snagu ovog zakona, primenom principa skupne (kolektivne) krivice.“

OBRAZLOŽENjE


Predlogom zakona je predviđeno da se po sili zakona rehabilituju lica kažnjena za delo koje u vreme izvršenja radnje nije bilo određeno zakonom kao kažnjivo delo (Nullum crimen sine lege) ili kažnjeno kaznom koja u vreme izvršenja dela nije bila propisana (Nulla poena sine lege).
Ovim rešenjem zakonodavac, punim pravom, staje na stanovište da se lica čija su prava i slobode povređeni kršenjem osnovnih principa krivičnog prava, treba da budu rehabilitovana po sili zakona.
Ukoliko bi Predlog zakona ostao nepromenjen, to bi značilo da se zakonodavac ne bi na identičan način odredio prema trećem osnovnom načelu savremenog krivičnog prava tj. prema principu individualne odgovornosti. Na osnovu Predloga zakona naime, lica čija su prava i slobode povređeni primenom principa kolektivne krivice, ne bi spadala u kategoriju lica koja se rehabilituju po sili zakona.
Amandmanom se predlaže korekcija teksta u tom smislu.

AMANDMAN V


U članu 6. stav 1. tačka 5) Predloga zakona posle reči: „staranja“ dodaju se reči: „jednog, drugog ili oba roditelja“.

OBRAZLOŽENjE

Amandmanom se predlaže izjednačavanje položaja dece onih lica koja su određeno vreme provela u ustanovama za izvršenje krivičnih sankcija.
Cilj amandmana je da se omogući da njihova deca na osnovu člana 25. stav 3. imaju pravo na naknadu nematerijalne štete za duševne bolove zbog lišenja slobode, bez obzira da li su im samo jedan ili oba roditelja bili lišeni slobode.

AMANDMAN VI

U članu 8. stav 1. Predloga zakona reči: „prestaje protekom pet godina od dana stupanja na snagu ovog zakona“ zamenjuju se rečima: „ne zastareva“.

OBRAZLOŽENjE

Amandmanom se predlaže usklađivanje Predloga zakona sa članom 20. stav 2. Ustava Republike Srbije prema kojem se dostignuti nivo ljudskih prava ne može smanjivati. Važećim zakonom o rehabilitaciji je utvrđeno da pravo na podnošenje zahteva za rehabilitaciju ne zastareva, stoga bi predloženo rešenje značilo smanjenje ovog standarda i ne bi bilo u skladu sa Ustavom.

AMANDMAN VII

U podnaslovu ispred člana 9. Predloga zakona brišu se reči „i sastav”, a u članu 9. Predloga zakona stav 3. briše se.

OBRAZLOŽENjE

Stav 3. člana 9. Predloga zakona, po svojoj sadržini ne odstupa od odredbe člana 17. stav 1. Zakona o vanparničnom postupku (Službeni glasnik SRS br. 25/82 i 48/88) – ZVP, kojim je propisano da u vanparničnom postupku u prvom stepenu postupa sudija pojedinac, ako tim ili drugim zakonom nije drukčije određeno. Stoga je stav 3. člana 9. Predloga po svojoj sadržini nepotreban. Sledstveno tome je potrebno izmeniti i naziv podnaslova ispred člana 9. Predloga zakona.

AMANDMAN VIII

U članu 12. stav 3. posle reči: „ako“ daje se reč: „ovim“.

OBRAZLOŽENjE


Amandmanom se predlaže preciziranje člana 12. stav 3. Predloga zakona sa ciljem da se otklone mogućnosti za različita tumačenja odredbe prema kojem je pribavljanje dokaza u postupku rehabilitacije oslobođeno plaćanja svih taksih i troškova.

AMANDMAN IX


U članu 13. u stavu 2. i u stavu 3. Predloga zakona reč: „obavezno” briše se.

OBRAZLOŽENjE


Ukoliko je predmetnom odredbom propisano učešće Republike Srbije u dvostranačkom postupku, odnosno prethodno pribavljanje mišljenja nadležnog višeg javnog tužioca, istima je nepotrebno dodati atribut „obavezno”, jer iz datog zakonskog konteksta već proizilazi obaveznost njenog učešća, odnosno obaveznost prethodnog pribavljanja mišljenja nadležnog višeg javnog tužioca. Ovi atributi su nepravnički, a stoga i potpuno nepotrebni.

AMANDMAN X


U članu 17. stav 1. Predloga zakona broj: „30” zamenjuje se brojem: „15”.
U stavu 2. istog člana reči: „člana 4. st. 1. i 2.“ zamenjuju se rečima: „člana 4. st. 1. do 3.“.
Stav 3. istog člana briše se, a dosadašnji stav 4. postaje stav 3.

OBRAZLOŽENjE

Ne postoji evidentna potreba za tim da se u postupcima rehabilitacije primeni duži žalbeni rok nego 15-to dnevni, koji je propisan članom 19. ZVP. Ukoliko je predlagač čak i pošao od potrebe da se potencijalnom podnosiocu žalbe ostavi više vremena za prikupljanje dokumentacije – koja, zbog prirode stvari, zaista može biti teže dostupna – predlaganje ovako dugačkog žalbenog roka je još uvek potpuno izlišno, ukoliko se uzme u obzir pogodnost iz čl. 21. stav 3. ZVP, kojim  je propisano da drugostepeni sud, u vanparnično postupku (čija se pravila primenjuju u rehabilitacionim postupcima) može iz važnih razloga odlučiti i o neblagovremeno podnesenoj žalbi, ako se time ne vređaju prava drugih lica koja se zasnivaju na tom rešenju. Predugačak žalbeni rok ugrožava interese one većine od ukupnog broja podnosilaca zahteva za rehabilitaciju, koja će na utvrđivanje pravnosnažnosti rešenja u njihovim predmetima, koji će se verovatno i u prvom stepenu rešavati u dužem roku, a u kojima neće doći do podnošenja žalbe, morati čekati čak dva puta više vremena od uobičajenog.
Amandmanom se predlaže i usklađivanje Predloga zakona sa Amandmanom V.
Pored gore navedenog, stav 3. člana 17. Predloga, po svojoj sadržini ne odstupa od odredbe člana 38. stav 1. Zakona o parničnom postupku (Službeni glasnik Republike Srbije br. 125/2004 i 111/2009), kojim je propisano da sud, kada sudi u drugom stepenu u sednici veća ili na raspravi, odlučuje u veću sastavljenom od troje sudija – a koja odredba se u vanparničnim postupcima shodno primenjuje na osnovu odredbe člana 30. stav 2. ZVP. Citirane odredbe se ne mogu tumačiti na drugi način, pa je stoga stav 3. člana 17. Predloga po svojoj sadržini nepotreban.

NARODNI POSLANICI

LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
________________________
   
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________

ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________

ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________

comments powered by Disqus

12. mart 2025.

10,00 - Beograd - Sednica Narodne skupštine

17,20 - Beograd - Gostovanje u emisiji Pravi ugao na RTV1

13. mart 2025.

10,00 - Beograd - Sednica Narodne skupštine

18,00 - Palić - Generalni konzulat Mađarske u Subotici, svečani prijem povodom obeležavanja godišnjice mađarske revolucije i borbe za slobodu 1848/49 godine

15. mart 2025.

15,00 - Stara Moravica - Centralna proslava mađarskog nacionalnog praznika u organizaciji Saveza vojvođanskih Mađara

17,00 - Subotica - Sastanak  sa  parlamentarnim  državnim  sekretarom  za  strateška  pitanja  u  Uredu  predsednika  Vlade  Mađarske,  dr Miklošem Panjijem

18,00 - Subotica - Centralna proslava mađarskog nacionalnog praznika u organizaciji Saveza vojvođanskih Mađara

17. mart 2025.

18,00 - Subotica - Gostovanje u političkoj emisiji „Közügyek” na TV Pannon (na mađarskom jeziku, uživo)

18. mart 2025.

10,00 - Beograd - Sednica Narodne skupštine

19. mart 2025.

10,00 - Beograd - Narodna skupština – nastavak glasanja (I sednica Prolećnog redovnog zasedanja)

16,15 - Šupljak - Sastanak sa zamenikom ministra spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske Leventeom Mađarom

20. mart 2025.

10,00 - Subotica - Gostovanje u Podcast emisiji „Het nap plus” nedeljnika Het nap

21. mart 2025.

12,00 - Budimpešta - Gostovanje u podkast emisiji poslanika Fidesa u Parlamentu Mađarske i zamenika ministra za evropske poslove, Pala Žigmonda Barne

22. mart 2025.

17,00 - Bezdan - Svečana predaja obnovljene zgrade pozorišta

24. mart 2025.

16,00 - Hajdukovo - Sednica Predsedništva i Saveta SVM-a

25. mart 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

26. mart 2025.

11,45 - Budimpešta - Sastanak sa državnim sekretarom Mađarske za nacionalnu politiku, Lerincem Načom

27. mart 2025.

10,00 - Subotica - Sastanak sa zamenikom šefa misije Ambasade Mađarske u Beogradu, Gaborom Palinkašem

17,00 - Subotica - Sednica Saveta Gradske organizacije SVM-a u Subotici

1. april 2025.

17,30 - Subotica - Sastanak sa potpredsednikom Vlade Mađarske Žoltom Šemjenom

2. april 2025.

09,00 - Beograd - Razgovor sa predsednikom Republike Srbije, Aleksandrom Vučićem

17,00 - Subotica - Svečano potpisivanje ugovora o dodeli stipendija za studente medicine, stomatologije i ekonomije u organizaciji Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine

3. april 2025.

10,30 - Subotica - Intervju dnevnom listu „Politika” 

14,00 - Subotica - Generalni konzulat Mađarske u Subotici - svečano uručenje državnih odlikovanja povodom nacionalnog praznika Mađarske

7. april 2025.

16,00 - Hajdukovo - Sednica Predsedništva i Saveta SVM-a

8. april 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

10. april 2025.

17,00 - Budimpešta - Sastanak sa predsednikom Vlade Mađarske, Viktorom Orbanom

15. april 2025.

10,00 - Beograd - Druga posebna sednica Narodne skupštine u Četrnaestom sazivu - Na dnevnom redu: Izbor Vlade

13,00 - Beograd - Snimanje emisije „Közügyek” TV Pannon (na mađarskom jeziku; na programu u 18,00 časova)

16. april 2025.

10,00 - Beograd - Sednica Narodne skupštine

16,30 - Beograd - Dan za glasanje (Druga posebna sednica Narodne skupštine u Četrnaestom sazivu - Izbor Vlade)

22. april 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

28. april 2025.

10,00 - Subotica - Gostovanje u Podkast emisiji „Het nap plus” nedeljnika "Het nap"

12,00 - Subotica - Intervju dnevnom listu „Dnevnik”           

16,00 - Hajdukovo - Sednica Predsedništva i Saveta SVM-a

30. april 2025.

10,00 - Novi Sad - Gostovanje u emisiji „PoliTér” Drugog kanala Radio Novog Sada (na mađarskom jeziku; uživo)

6. maj 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

10,30 - Subotica - Sastanak sa Igorom Velimirovićem, Načelnikom PU Subotica

10. maj 2025.

10,00 - Doroslovo - II vojvođanska medijska konferencija

12. maj 2025.

10,00 - Sentandreja (Mađarska) - Pozdravni govor na susretu udruženja građana Karpatskog basena „Civil Kavalkád“

14. maj 2025.

19,00 - Čantavir - Sednica mesne organizacije Saveza vojvođanskih Mađara

15. maj 2025.

18,00 - Senta - Sednica mesne organizacije Saveza vojvođanskih Mađara

20. maj 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

19,00 - Kanjiža - Sednica mesne organizacije Saveza vojvođanskih Mađara

21. maj 2025.

17,00 - Temerin - Obilazak zgrade sedišta Mađarskog udruženja zanatlija i preduzetnika Temerin pre renoviranja

18,00 - Temerin - Sednica mesne organizacije Saveza vojvođanskih Mađara

22. maj 2025.

17,00 - Budimpešta - Sastanak sa predsednikom Vlade Mađarske, Viktorom Orbanom

24. maj 2025.

09,30 - Palić - Sastanak sa Silardom Nemetom, potpredsednikom Fidesa, poverenikom, poslanikom u Parlamentu Mađarske, predsednikom Mađarskog rvačkog saveza

10,00 - Palić - Palićke Olimpijske igre i Memorijalni dani „Lajoš Vermeš” – polaganje venaca kod spomenika Lajoša Vermeša

12,00 - Subotica - Svečano otvaranje Vojvođanskog galopa

16,30 - Subotica - Memorijalna trka „Pásztor István”

18,30 - Subotica - Finale Vojvođanskog galopa i uručenje nagrada

26. maj 2025.

11,00 - Subotica - Sastanak sa Antonijom De Blasiom, predsednikom Udruženja Zdravih gradova Karpatskog basena

27. maj 2025.

10,00 - Subotica - Gostovanje u Podkast emisiji „Het nap plus” nedeljnika "Het nap"

28. maj 2025.

10,00 - Palić - Svečano potpisivanje ugovora o dodeljenim sredstvima ustanovama i udruženjima po konkursu NSMNM

29. maj 2025.

09,00 - Budimpešta - Učešće na četvrtoj CPAC Hungary - međunarodnoj Konferenciji konzervativne političke akcije

30. maj 2025.

16,00 - Novi Sad - Obeležavanje 10. godine od osnivanja Studentskog doma „Evropa”

3. jun 2025.

07,30 - Subotica - Gostovanje u jutarnjem programu Subotičkog mađarskog radija „Napindító” (na mađarskom jeziku, uživo)

16,00 - Subotica - Sednica Saveta Gradske organizacije SVM u Subotici

4. jun 2025.

16,00 - Bački Vinogradi - Svečanost povodom Dana mađarskog nacionalnog jedinstva

5. jun 2025.

09,00 - Budimpešta - Plenarna sednica Foruma mađarskih poslanika Karpatskog basena

14. jun 2025.

13,30 - Novi Itabej - 61. Folklorni festival „Gyöngyösbokréta”, svečano otvaranje