O Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o regionalnom razvoju i o granicama upravnih okruga
PREDSEDNIK: Prelazimo na deo sednice u  kome reč imaju predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa. 
Pošto  se nije javio predstavnik poslaničke grupe PUPS, reč ima gospodin  Bálint Pásztor. 
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR): Gospođo  predsednice, gospodine potpredsedniče Vlade, dame i gospodo narodni  poslanici, želeo bih da govorim isključivo o Predlogu zakona o izmenama i  dopunama Zakona o regionalnom razvoju. 
Taj zakon smatramo za  prvi korak ka regionalizaciji, ali ne pridajemo tako veliki značaj ovom  zakonu, kao što to čini veći deo opozicije. Ne mislimo da će se bilo šta  suštinski promeniti, što se tiče ustrojstva zemlje, što se tiče stepena  regionalizacije i decentralizacije ovim zakonom, ali smatramo da je  dobar korak donošenje ovog zakona i svakako je za pohvalu što je  Ministarstvo za ekonomiju i regionalni razvoj bilo spremno da predloži  izmene i dopune zakona samo nekoliko meseci posle usvajanja Zakona o  regionalnom razvoju u Narodnoj skupštini. 
U junu prošle godine  sam govorio da se vodi bitka između stranaka o tome ko je više za  regionalizaciju, koja je više za decentralizaciju. Sigurno se sećate,  gospodine Dinkiću, da sam vam čestitao kao predsedniku jedne stranke da  ste dobili bitku jer ste bili prvi predsednik stranke, a ujedno i  ministar, koji je konkretno nešto predložio zarad decentralizacije i  regionalizacije u Republici Srbiji, ali je to malo na brzaka učinjeno.  Zbog toga danas moramo da menjamo ovaj zakon, ali to nije ništa loše. Za  pohvalu je ukoliko neko želi da primeti da nešto nije savršeno i da se  nešto mora dopuniti, da se neke izmene moraju uraditi.
    
Sigurno znate da je SVM za svaki vid decentralizacije i  regionalizacije, bilo da se radi o statističkoj regionalizaciji, o  ekonomskoj decentralizaciji ili o administrativnoj regionalizaciji. Za  svaki vid smo regionalizacije, jer smatramo da je to za čitavu državu  dobra stvar, da bi što pre trebalo krenuti u suštinsku decentralizaciju,  a Zakon o regionalnom razvoju vidimo samo kao jedno oruđe, kao jedno  sredstvo za ravnomeran regionalan razvoj, sredstvo za to da se povuku  sredstva od predpristupnih fondova EU i to je od prilike sve što možemo  očekivati od ovog zakona, ali je to veoma bitno u sadašnjem trenutku i  na sadašnjem nivou integracije Republike Srbije, odnosno puta Republike  Srbije ka EU.
    
Jedan moderan zakon se ne može graditi na lošim osnovama, o tome  sam govorio i u junu. Možete reći, gospodine ministre, da nisu sva  pitanja, koja su od značaja za ovaj zakon, u delokrugu, odnosno u  nadležnosti vašeg ministarstva i da ste vi prinuđeni da se oslanjate na  određena postojeća rešenja u pravnom sistemu Republike Srbije, ali to sa  jedne strane nije baš tako, a sa druge strane, kao što ste bili spremni  da predložite izmene i dopune ovog zakona, tako bismo trebali svi  zajednički da pokažemo spremnost, da promenimo nešto što ne funkcioniše  dobro i što ne daje dobre osnove za primenu ovog zakona. Mislim na  upravne okruge - prema terminologiji ovog zakona na oblasti, jer se ne  može govoriti o efikasnim sredstvima za ravnomeran regionalni razvoj  kada vi ne uzimate u obzir kao ministarstvo određene logičke,  geografske, privredne, telekomunikacione, infrastrukturalne činjenice.
    
Ne možemo govoriti o ravnomernom regionalnom razvoju, o  razvojnim dokumentima, o razvojnim planovima, o regionalnim prostornim  planovima kada polazimo od maksimalno netačne činjenice da se npr.  opština Ada, ili opština Kanjiža ili opština Senta nalazi u Banatu. To  geografski nije tačno. To stanje se mora promeniti, jer ako se ne  promeni, onda nećemo imati dobre razvojne dokumente u tim oblastima,  mislim na severno-bačku i na severno-banatsku oblast, nećemo imati dobre  regionalne prostorne planove kao prvi korak ka ravnomernom regionalnom  razvoju i nećemo olakšati život tim ljudima koji žive na teritorijama  tih opština. 
    
Cilj ovog zakona, nadam se da se slažemo, jeste taj da ljudi  bolje žive. Ovde se radi o praktičnim stvarima, o privredi, o ekonomiji,  o infrastrukturi, o telekomunikacijama, o predpristupnim fondovima EU,  ne radi se o politici, a još manje o nekakvim nacionalnim pitanjima.
    
Znam da se prethodnih meseci veštački stvorila klima da Mađari  žele svoj region, Bošnjaci žele svoj region, Albanci žele svoj region i  sve je otišlo u taj pravac koji ne odgovara stvarnosti.
    
Na područjima tih opština, govorim o Adi, Kanjiži, Senti, u koje  ste vi ranije redovno dolazili, sada vas u zadnje vreme nema, ali bih  želeo da dođete, recimo, u Kanjižu, da se zajedno prošetamo obalom Tise i  da zajednički ustanovimo da li smo u Bačkoj ili smo u Banatu i da li je  u interesu Kanjižana, gde žive Srbi, Hrvati, Romi, ne samo Mađari, da  pripadaju severnobačkoj oblasti, a ne severnobanatskoj oblasti, sa  sedištem u Kikindi, jer nema nikakvih ni privrednih ni  infrastrukturalnih ni telekomunikacijskih ni drugih veza između, recimo,  Kanjiže i Kikinde, ali ima i te kako jako puno takvih veza između  Kanjiže i Subotice.
    
Zbog toga, nažalost, moram trošiti najveći deo svog vremena na  ovo pitanje jer to nije rešeno ni zakonom koji je donet u julu prošle  godine, to pitanje nije rešeno ni ovim predloženim izmenama zakona, a  još manje Uredbom o nomenklaturi statističkih teritorijalnih jedinica,  koji je na snazi od 2. januara 2010. godine.
    
Zalažemo se za to da se izgradi dobar sistem, efikasan i da ne  ignorišemo određene notorne činjenice. Mislimo da je to pitanje rešivo,  da je potrebno samo naći političku volju i političku hrabrost da se  promene neke stvari koje su zbog nacionalnih pobuda, iz nacionalnih  motiva učinjene 1992. godine. 
    
Moram još jednom da pomenem da u našem zahtevu nema politike i  nacionalnog predznaka, ali je bilo nacionalnog predznaka kada je 1992.  godine mađarsko biračko telo podeljeno na dve celine zbog toga što je  tada bio većinski izborni sistem i trebalo je učiniti sve u interesu  toga da Mađari imaju što manje poslanika u Narodnoj skupštini. Zbog toga  su tri opštine prebačene suprotno svakoj elementarnoj ljudskoj logici u  Banat. To stanje je i danas na snazi, 2010. godine. 
    
Nešto slično se dešavalo i Bošnjacima i Albancima na teritoriji  Srbije, ali se Zakon o regionalnom razvoju ne može bazirati na jednom  takvom rešenju. Nadam se da se slažete.
    
Može se tu reći, kao što je i napisano u Uredbi o nomenklaturi  statističkih teritorijalnih jedinica da će se poštovati postojeće  administrativne podele, da se ovom uredbom, kao ni Zakonom o regionalnom  razvoju ne može dirati u postojeću administrativnu podelu Republike  Srbije.  Moram vas podsetiti, gospodine potpredsedniče, da okruzi nisu  ustavna kategorija i o okruzima ne treba govoriti kada govorimo o  administrativnoj podeli. Kada govorimo o administrativnoj podeli, onda u  Srbiji postoje jedinice lokalne samouprave, tj. opštine, gradovi i grad  Beograd, sa jedne strane, sa druge strane autonomne pokrajine, za sada  dve i Republika Srbija.
    
Znači, okruzi nisu organi decentralizacije, okruzi su organi  dekoncentracije, odnosno okruzi su podružni centri državne uprave.  Okruzi nemaju veze sa decentralizacijom i regionalizacijom i zbog toga  je u potpunosti pogrešan koncept da se oblasti definišu na osnovu  upravnih okruga. 
    
Isto tako ste u Uredbi o nomenklaturi statističkih  teritorijalnih jedinica u članu 3. napisali da se kriterijumi po kojima  se vrši grupisanje nivoa NSTJ, tj. nomenklature statističkih  teritorijalnih jedinica baziraju na opštim kriterijuma koji su utvrđeni  standardima EU. Tu ste naveli četiri kriterijuma – broj stanovnika,  geopolitičku poziciju, prirodni potencijal i kulturno-istorijsko  nasleđe. 
    
Meni uopšte nije jasno po kom kriterijumu od ova četiri je  Kanjiža u Banatu. Kanjiža ne treba da bude u Banatu ni na osnovu broja  stanovnika, ni na osnovu geopolitičke pozicije, ni na osnovu prirodnog  potencijala, ni na osnovu kulturno-istorijskog nasleđa. Zbog toga bi  trebalo da zajednički nađemo način da se ovo stanje koje sputava razvoj  tih opština promeni.
    
Rekli ste da će Vojvodina imati najmanje tri agencije. Naveli  ste da će najverovatnije jednu agenciju imati Bačka, jednu Banat i jednu  Srem. To je tako logički i za mene geografski. Ukoliko znamo da su  Kanjiža, Ada i Senta kao bačke opštine u severno-banatskom upravnom  okrugu i zahvaljujući ovom zakonu u severno-banatskoj oblasti, onda ne  znam kako možete govoriti o Bačkoj, Banatu i Sremu, jer je ta logika  pala donošenjem ovakvog zakona odnosno uredbe prošle godine.
    
Isto tako ste rekli da se prilikom definisanja regiona vodilo  računa, odnosno polazilo se od Koridora 10. Kanjiža, Senta i Ada su sa  one strane Koridora 10 sa koje strane je i Subotica i Sombor, ili Novi  Sad, znači, sa bačke strane, a ne sa one strane gde je Kikinda. Ne znam  po kojoj logici onda Kanjiža pripada severno-banatskoj oblasti.
    
Skupština opštine Kanjiža je 2. marta tekuće godine usvojila  jednu inicijativu koju ste vi dobili. To je Inicijativa za izmenu uredbe  o upravnim okruzima i uredbe o nomenklaturi statističkih teritorijalnih  jedinica. Što je veoma interesantno: nadam se da će svi zapamtiti ovu  činjenicu, ova inicijativa je u SO Kanjiža doneta jednoglasno. Nisu samo  odbornici Saveza vojvođanskih Mađara glasali za ovu inicijativu, nego  su sve stranke, pa i DS koja ima odbornike - tamo su opozicija, ali  imaju odbornike u SO Kanjiža. 
    
Ako ste vi, gospodine Dinkiću za decentralizaciju, za  regionalizaciju, za povećanje značaja opština i gradova, onda bi trebalo  ovu inicijativu koja je jednoglasno usvojena, uzeti u obzir, pogotovo  zbog toga što je u ovoj inicijativi i u obrazloženju navedeno jako puno  argumenata zbog čega SO Kanjiža smatra da treba da pripadaju  severno-bačkoj oblasti. To je geografski položaj. To je povezanost  Kanjiže i severno-bačke oblasti u oblasti obrazovanja, kulture,  zdravstva, pravosuđa, privrede. 
    
Donet je nedavno Zakon o sedištima i područjima sudova i javnih  tužilaštava sa jedne strane, i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o  privrednim komorama sa druge strane. Radi se o jedinstvenom privrednom  regionu, o približno ostom stepenu razvijenosti infrastrukture, o  jedinstvenom ekološkom području. 
    
Postoje viševekovne veze u oblasti građevinarstva, proizvodnje i  prerade sirovina, voćarstva, vinogradarstva, proizvodnje povrća,  stočarstva, prehrambene industrije. Tu je i infrastrukturalna povezanost  o kojoj sam malopre govorio, baš o Koridoru 10 se radi, naravno. Mogli  bismo pomenuti i značaj kanala Tisa-Palić, povezanost u proizvodnji i  preradi žitarica, industriji šećera, proizvodnji i preradi industrijske  paprike, povrća. Radi se o prirodno jedinstvenom području. Radi se o  jedinstvenom telekomunikacionom području, to je pozivni broj 024.
    
Ako znamo da je značaj Zakona o regionalnom razvoju stvaranje  pretpostavki i uslova za regione, da konkurišu kod predpristupnih  fondova EU i da utvrde svoje razvojne planove, onda bi ove geografske,  ekonomske, privredne, infrastrukturalne, telekomunikacione činjenice  trebalo akceptirati i uzeti u obzir. 
    
Razmišljali smo, gospodine ministre, kako da formulišemo  amandman da bi to bilo prihvatljivo, da bi se videlo da se ne radi ni o  kakvim nacionalnim pitanjima. Pošto u zakonu piše da Vlada na predlog  organa nadležnog za poslove statistike, određuje jedinice lokalne  samouprave i gradske opštine koje čine oblast - vidite, gospodine  ministre, ni u samom zakonu se ne spominju okruzi, nego se spominju  lokalne samouprave i gradske opštine - predložili smo da se ovaj akt  donese, vodeći računa o tri kriterijuma. 
    
Jedan od kriterijuma bi bile geografske celine. Da se vodi  računa o geografskim celinama. Što je u Bačkoj neka bude u Bačkoj, što  je u Banatu neka bude u Banatu, jako je prosta stvar.
    
Drugo, o čemu bi trebalo voditi računa, što smo mi predložili u  amandmanu, jeste mreža privrednih sudova i mreža privrednih komora.  Sećate se, gospodine ministre, da smo sa vama uspeli postići, to nas je  veoma radovalo, dogovor i sporazum u vezi privrednih komora, da se te  nelogičnosti u tom zakonu isprave. To je veoma dobro, ali bi to trebalo  da se uradi i ovim zakonom. 
    
Treći, odnosno četvrti kriterijum, ako smatramo privredne sudove  i privredne komore kao dva kriterijuma, onda su četvrti kriterijum  telekomunikaciona područja. Smatramo da oblasti treba definisati na  osnovu ovih kriterijuma. To ne bi bilo na štetu ni jednog stanovnika  ovih opština, to ne bi bilo na štetu ni privrede, ni infrastrukture, baš  suprotno. Zbog toga smo predložili da prihvatite ovaj amandman i nadam  se da nećete kompromitovati dobru ideju koja je sadržana ovim zakonom o  regionalnom razvoju i da ćemo zajednički uspeti da izradimo jedan tekst i  da prihvatimo jedan tekst izmena i dopuna zakona koji će voditi računa o  svim činjenicama o kojima treba da vodi računa jedan ovakav zakon.  Hvala.
    
PREDSEDNIK: Zahvaljujem. Gospodine ministre, izvolite.
    
MLAĐAN DINKIĆ: Želeo bih da prokomentarišem i da dam odgovore na  neka pitanja koja ste postavili.
    
Najpre, kao što znate, sam zakon se ne bavi upravnim okruzima.  To je predmet drugog zakona. O tome smo govorili i prošli put, kada je  bilo reči o ovom zakonu.
    
Što se tiče upravnih okruga, namerno se i ne pominju iz tog  istog razloga u ovom zakonu. Rekao sam svoj lični stav, da smatram da u  nekom budućem procesu decentralizacije, i to političke decentralizacije  Srbije, treba da ima samo tri nivoa vlasti – centralnu, nivo regiona i  lokalne samouprave. 
    
Po mom ličnom mišljenju, upravne okruge treba potpuno ukinuti.  Mislim da ste vi u pravu kada kažete da oni nemaju funkciju  decentralizacije, nego kako ste to vi rekli. Zbog toga, čini mi se, da  nemaju nekog smisla. 
    
Ako mene pitate za mišljenje, okruge bi u jednom trenutku  trebalo ukinuti, s obzirom da su nefunkcionalni. No, to nije predmet  ovog zakona, samo iznosim svoje lično mišljenje. Treba dati mnogo veću  moć lokalnim samoupravama, pa čak videti i do kog nivoa velikih mesnih  zajednica dati još neka dodatna ovlašćenja.
    
U tom smislu, kada govorimo o okruzima, shvatam vašu primedbu i  želim da neke vaše dileme takođe pokušam da razrešim. Naime, kada kažemo  da će u Vojvodini biti najmanje tri razvojne regionalne agencije i kada  sam rekao da mislim na Srem, Banat i Bačku, pre svega sam mislio na one  razvojne agencije koje su već najaktivnije u Vojvodini, koje su već  pokazale najbolje rezultate. To je agencija sa sedištem u Novom Sadu, u  Zrenjaninu i u Subotici. Samim tim, ako te tri agencije dobiju  akreditaciju, a to je najmanje tri, jer postoji i četvrta u Somboru,  više i nema agencija u Vojvodini, ali ove tri su sigurno najveći  kandidati za dobijanje akreditacije. To bi značilo da bi suštinski  subotička agencija i bila nadležna za usmeravanje podsticaja preko  regionalnog razvoja za Kanjižu, npr, to ste postavili kao pitanje.
    
U tom smislu, kada sam govorio da je koridor 10 korišćen, on  nije korišćen kao neka linija za pravljenje tih zamišljenih statističkih  linija oblasti, već regiona u centralnoj Srbiji, to sam rekao. Kao što  znate, i Srem i Banat i Bačka i Kanjiža i Subotica i Novi Sad su u  Vojvodini, dakle u jednom regionu. Ovde sam rekao da smo koridor 10  koristili da bi smo na neki način napravili demarkaciju između dva  statistička regiona u centralnoj Srbiji.
    
Konačno, mislim da je vaš amandman prihvatljiv i mi ćemo to  prihvatiti. Prosto, sve što ste govorili ima potpuno smisla i ovaj  kriterijum koji ste dali vezan za to da se oblasti definišu odlukom  statistike, vodeći računa o geografskim celinama, o mreži privrednih  sudova i privrednih komora, kao i telekomunikacionim područjima, to je  sasvim dobar predlog i mi smo ga već razmotrili. Koristim priliku da vam  kažem da ćemo to prihvatiti.
    
Ima još jedna stvar koju bih želeo da kažem, a to je – zašto je  Republički zavod za statistiku, kada je doneo uredbu o klasifikaciji  oblasti koristio postojeće granice upravnih okruga. Zato što je na tome  insistirala Evropska agencija za statistiku, Eurostat. Dakle, oni  insistiraju za svaku zemlju da se prilikom utvrđivanja tzv. nižih  statističkih nivoa kao što su pre svega NUTS 3, dakle, to je ovaj nivo  oblasti, da se koriste neka postojeća zakonska rešenja. Naravno, oni ne  propisuju da to moraju biti baš ti okruzi jer to nije čak ni zakonom  dato, već uredbom. Jasno je da je to moguće promeniti.
    
Opet vam kažem lično mišljenje, mislim da ne treba ni da postoje  okruzi, jer samo su predmet podela, nisu predmet pripajanja, međutim,  to je moje mišljenje. Pitanje toga je mnogo šire i mora o tome da se  razgovara, da se nađe neki konsenzus. Mislim da bi lakše probleme  rešavali ako ne bi imali okruge nego ako bi se koncentrisali na regione i  na lokalne samouprave, kao glavne nosioce decentralizacije.
    
Imajući u vidu da okruzi nisu predmet ovog zakona, kao što sam  već rekao, a da je za definisanje oblasti opet nadležna statistika koja  će opet pitati Eurostat za mišljenje, mislim da su ovi kriterijumi koje  ste dali u amandmanu prihvatljivi, tako da se sa njima slažem. Hvala.
    
PREDSEDNIK: Zahvaljujem. Gospodine Pásztor ima reč.
    
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR): Želeo bih da se zahvalim  gospodinu ministru što je najavio da će prihvatiti ovaj amandman. Znam  da se mi slažemo u vezi okruga, ali sam samo želeo u svojoj diskusiji da  podvučem više puta da ne bi trebalo celu koncepciju graditi na vrlo  lošu koncepciju upravnih okruga. Pročitao sam podatak da je Eurostat  predložio da se pođe od upravnih okruga, ali mislim da je razlog taj što  iz Srbije Eurostatu nisu na valjan način objasnili šta su okruzi,  odnosno šta nisu okruzi. Vi ste veoma pravilno rekli da okruzi uopšte  nisu zakonska materija, okruzi se regulišu uredbom Vlade.
    
Želim samo da pitam, da bi građani u ovim opštinama jasno znali o  čemu se radi – da li prihvatanje amandmana onda znači da će konačno  Kanjiža, Ada i Senta pripadati severnoj-bačkoj oblasti, jer iz  prihvatanja amandmana to proizilazi i to je suština? Praktičan razlog  usvajanja tog amandmana, odnosno ta pozitivna strana amandmana bi bila  ta.
    
PREDSEDNIK: Izvolite, gospodine ministre.
    
MLAĐAN DINKIĆ: Neću ulaziti u posao statistike, ali prihvatanjem  amandmana daju se jasni kriterijumi statistici kako da uredi ovu  oblast. S druge strane, već sam vam rekao da agencija koja će biti  nadležna za infrastrukturni razvoj, kao i za razvoj preduzetništva, u  Kanjiži, Senti će biti agencija sa sedištem u Subotici.
    
PREDSEDNIK: Zahvaljujem. Poslanička Nova Srbija, da li želite  reč? (Ne.) Poslanička grupa LDP, da li želite sada reč? (Da.)
    
Izvinite, gospodin Velimir Ilić se javio.






















 
            
 
            