O Rebalansu budžeta za 2011. g.
PREDSEDAVAJUĆA:  Reč ima narodni poslanik Bálint Pásztor. 
BÁLINT  PÁSZTOR (BALINT PASTOR): Gospođo predsedavajuća, gospodine predsedniče  Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, nažalost kao posledica  usporavanja privredne aktivnosti, rebalans budžeta predviđa manje javne  prihode za 17 milijardi dinara, tj. za blizu 2,5%. 
Uvećani su  rashodi i izdaci budžeta, sa druge strane, za 5,2 milijarde dinara, a  struktura rashoda i  izdataka je sve nepovoljnija. 
Prethodnih  dana smo mogli čuti i to da je deficit u budžetu oko 142,8 milijardi  dinara, kao i podatak da će se značajno, za oko 8 milijardi dinara,  smanjiti kapitalni izdaci ovim rebalansom budžeta za 2011. godinu. 
To su otprilike oni podaci koji su izneti i od strane, pre svega državnog sekretara u Ministarstvu finansija. 
Uvek  imam problem, gospodine predsedniče Vlade, kada donosimo budžet ili  kada Skupština raspravlja o rebalansu budžeta zbog toga što se moramo  fokusirati na jednu odredbu Ustava Republike Srbije, moramo se zadržati  isključivo na tome, da li republička Vlada i parlament poštuju svoje  ustavne obaveze u odnosu na finansiranje nadležnosti AP Vojvodine.
    
To nije dobro zbog toga što nemamo vremena, nemamo prostora,  nemamo mogućnosti da iznesemo naše stavove vezane za položaj  poljoprivrede, prosvete i nekih drugih delatnosti u Predlogu budžeta ili  rebalansa.
    
Uvek se moramo zadržati na ovom nivou. Mislim da bi bilo dobro  da se već jednom reši ovaj spor, ovo pitanje i da svima bude jasno šta  je čija obaveza.
    
Gospodine predsedniče Vlade, vi ste pre sat vremena, možda malo  više na sednici Odbora za finansije Narodne skupštine rekli da je  nesporno da u Ustavu Republike Srbije piše da budžet AP Vojvodine iznosi  najmanje 7% republičkog budžeta i da 3/7 iz tih sredstava AP Vojvodina  treba da potroši za finansiranje kapitalnih izdataka na teritoriji  pokrajine. To je nesporno i to je tako. 
    
Rekli ste i to, da u Ustavu ne piše da je obaveza isključivo  Vlade Republike Srbije, odnosno Republike Srbije da obezbedi ta sredstva  AP Vojvodini.
    
To je tačno, gospodine Cvetkoviću, to na takav način ne piše u  Ustavu Republike Srbije. Sa druge strane, međutim, mi smo u stanju još  uvek da Republička skupština nije donela zakon o izvornim prihodima AP  Vojvodine. Vlada Republike Srbije nije predložila Skupštini zakon o  izvornim prihodima AP Vojvodine. Vlada nije predložila ni na drugi način  obezbeđivanje izvornih prihoda AP Vojvodine. 
    
I pre godinu dana sam govorio o tome da teoretski postoje tri  mogućnosti za obezbeđivanje izvornih prihoda AP Vojvodine. Jedan način  je ovaj o kome sam malo pre govorio, donošenje posebnog zakona o  finansiranju Vojvodine. Drugi način je izmena Zakona o budžetskom  sistemu, koji zakon i sadržava u sebi teoretsku mogućnost da Pokrajina  dobije sredstva i iz drugih vidova poreza, a ne samo od ova dva vida  poreza iz kojih dobija godinama unazad sredstva, a to je porez na dobit  preduzeća i određeni procenat poreza na dohodak građana. Treća mogućnost  bi bila da se budžetom iz godine u godinu definiše koja su to sredstva  kojima će AP Vojvodina raspolagati. 
    
Vlada RS je propustila sve ove teoretske mogućnosti i zbog toga  smo mi kod svakog rebalansa i kod svakog novog budžeta u poziciji da se  moramo fokusirati na to da li se Ustav poštuje ili ne. Mi se dovodimo u  pitanje da izigravamo ustavni sud, što naravno nismo. Zbog toga smatramo  da treba staviti tačku na ovo pitanje i da se konačno treba dogovoriti o  tome kako će se finansirati AP Vojvodina, kako će se finansirati  kapitalne investicije na teritoriji AP Vojvodine. 
    
Što se tiče originalnog budžeta koji je donet krajem decembra  prošle godine, mi smo tada rekli da je taj tekst u skladu sa Ustavom,  zbog toga što je obezbeđeno 7%, a i tri sedmine. Izrazili smo nadu da  ove godine neće doći do rebalansa budžeta, jer rebalans budžeta uvek u  sebi sadržava opasnost da se ovo stanje pogorša na štetu AP Vojvodine.  Mi smo, naravno, bili svesni mogućnosti da će se ipak raditi rebalans u  toku ove godine, pošto se to radi skoro svake godine. Sad smo opet u  strahu, moram da kažem, gledali, prelistavali ovaj predlog i gledali da  li će nam biti omogućeno da podržimo rebalans ili ne. 
    
Vi znate, gospodine Cvetkoviću, da smo mi prethodnih godina uvek  imali problem što se ovog pitanja tiče. Do sada smo uvek uspeli da  nađemo rešenje. Godine  2008. je rešenje bilo da su se i transferi  lokalnim samoupravama na teritoriji AP Vojvodine uračunali u tih  famoznih 7%. Sledeće godine smo se dogovorili o tome da će Vojvodini  pripasti 90% prodajne cene NIS. Sada ide i drugo pitanje - da li je to  na takav način regulisano i da li se to na takav način realizovalo?  Godine 2010. nismo bili u mogućnosti da podržimo budžet, tj. budžet za  2010. godinu nismo mogli da podržimo zbog toga što je taj tekst bio  protivustavan. 
    
Moram da kažem i to, s obzirom na činjenicu da Vojvodina nema  skoro nikakve izvorne prihode, reći ću vam samo jedan podatak, da  pokrajinske takse, na primer, čine 0,005% budžeta AP Vojvodine. Malo pre  sam govorio o tome da određeni procenat ta dva vida poreza pripada  Vojvodini, ali to, naravno, nije dovoljno da bi se Ustav poštovao, da bi  Pokrajina mogla da investira tri sedmine u kapitalne rashode na svojoj  teritoriji. 
    
Što se tiče budžeta za ovu godinu, koji je donet u decembru  prošle godine, bilo je predviđeno devet milijardi dinara za Fond za  kapitalne investicije na teritoriji AP Vojvodine. Devet milijardi koje  po još uvek važećem budžetu, i republičkom i pokrajinskom, Republika  treba da doznači AP Vojvodini tj. Fondu za kapitalne investicije  Vojvodine. 
    
Sad ću biti prinuđen da saopštim jedan poražavajući podatak, o  kojem smo mi govorili i prethodnih meseci, nadajući se da će se ova  situacija promeniti na bolje. Do dana današnjeg od tih devet milijardi,  koliko Republika Srbija treba da doznači AP Vojvodini za kapitalne  rashode po važećem budžetu, do sada je doznačena svega jedna milijarda, i  to 500 miliona dinara 2. marta i 500 miliona dinara 6. juna tekuće  godine. To znači da je do kraja devetog meseca doznačena svega jedna  devetina ovih iznosa koje Republika, po važećem budžetu, treba da  doznači AP Vojvodini. 
    
Mislim da je ovaj podatak zaista poražavajući i da govori o tome  da se budžet ne realizuje, sa jedne strane, a sa druge strane, da se  Ustav ne poštuje. Mi još imamo skoro tri meseca iz ove godine i još uvek  postoji šansa da Vlada realizuje svoje obaveze, samo je pitanje da li  za to postoji politička volja i da li za to postoji mogućnosti. Mi se  nadamo da politička volja postoji, jer u suprotnom ovo ne bi bilo na  ovakav način planirano i projektovano ni krajem prošle godine. Ukoliko  politička volja postoji, meni stvarno nije jasno zašto se AP Vojvodina  dovodi u ovakvu situaciju. 
    
Mi smo više puta rekli da je pokrajina, tačnije građevinska  operativa na teritoriji AP Vojvodine na ivici bankrota. To je tako zbog  toga što Fond za kapitalne investicije AP Vojvodine ne može da realizuje  svoje obaveze. Drugačije formulisano, Fond nije u mogućnosti da  izmiruje obaveze prema izvođačima radova. To je tako ne zbog toga što su  pokrajinski organi neodgovorni ili zbog toga što nisu dorasli zadatka  koji treba da obavljaju, nego je to zbog toga što Vojvodina nema ili  skoro nema nikakve izvorne prihode, a Republika ne realizuje svoje  obaveze koje su predviđene budžetom za tekuću godinu. 
    
Što se tiče dugova, ti dugovi iznose najmanje četiri milijarde  dinara danas, ako treba da uzmemo u obzir činjenicu da ti dugovi iz  meseca u mesec treba da budu isplaćivani. Sa druge strane, postoje  građevinske firme na teritoriji AP Vojvodine kojima Fond duguje više od  300 miliona dinara. 
    
Mislim da je ovaj podatak zaista poražavajući i jednostavno  dovodi u nemoguću situaciju one firme koje žele da pomognu, koje  investiraju umesto države svoja sredstva u određene kapitalne  investicije, koje uzimaju kredite zbog toga da bi mogli da izvršavaju  svoje obaveze, a Republika ne servisira, jednostavno, svoje dugove. 
    
Mi smo pre nešto više od godinu dana imali polemiku sa gospođom  Dragutinović, bivšom ministarkom finansija u Vladi Republike Srbije,  kada je ona tvrdila isto ovo, gospodine predsedniče Vlade, što se i vi  malopre tvrdili na sednici Odbora za finansije. Praktično je ona rekla  da je na Vojvodini da se snađe, jednostavno Republika nije u mogućnosti  da ta sredstva doznačava. Jednostavno, nigde u Ustavu ne piše da  Republika treba da prebacuje ta sredstva, nek se Vojvodina snađe. Mislim  da u ovom trenutku, dok se ne donese zakon o izvornim prihodima AP  Vojvodine, postoje samo tri mogućnosti: ili će Republika poštovati svoje  obaveze, ili će se AP Vojvodina zaduživati, što je omogućeno ovim  Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom dugu, ali mislim  da na to ne bi ni Međunarodni monetarni fond gledao blagonaklono a, sa  druge strane, ne mislim da je to u interesu ni Republike Srbije da se  Vojvodina pretežno zadužuje a, sa treće strane, postoji teoretska  mogućnost da se u Vojvodini izmisle neke nove dažbine. Mislim da ni to  nije moguće, moguće je sa pravne tačke gledišta, naravno, ali mislim da  to ne bi bilo celishodno, ne bi bilo svrsishodno. Zbog toga mislimo da  je jedina mogućnost da Republika izvršava svoje obaveze. 
    
Probaću da na jednom plastičnom primeru dokažem vama zašto Vlada  nije u pravu kada kaže da nije obaveza Republike da se bavi ovim  pitanjima i da Vojvodina treba da se snalazi kako god može. Znate, mogao  bih reći da se npr. iz mlevenog mesa ne mogu napraviti tulumbe. Može se  reći da je kriv poslastičar ako ne može iz mlevenog mesa napraviti  tulumbe, ali mislim da bi to bio ciničan stav, da bi to bila cinična  rečenica i da se na takav način ne bi trebalo ophoditi prema obavezama  koje su definisane i Ustavom i važećim budžetom Republike Srbije, pošto  nema drugih mogućnosti, jer još uvek nije donet zakon o izvornim  prihodima AP Vojvodine, jednostavno nema drugih mogućnosti za  izvršavanje ovih obaveza. 
    
Na kraju bih želeo da kažem da ovom prilikom ne bih želeo da se  upustim u raspravu o dejstvima izmena i dopuna Zakona o finansiranju  lokalne samouprave, mi smo rekli i pre nekoliko meseci, kada je  Skupština raspravljala o tom predlogu, da je taj zakon marketinški, da  će dovesti u opasnost mogućnost Vlade Republike Srbije da izvršava svoje  obaveze prema Vojvodini, mislim da će sve teže i teže biti da se ova  ustavna odredba poštuje, ali mislim da u državi koja sebe želi da  definiše kao pravnu državu, u državi koja se drži vladavine prava,  jednostavno, ne postoji druga mogućnost nego da se najviši pravni akt  poštuje.
    
Na samom kraju bih želeo da vam predstavim amandman o kojem sam  govorio vrlo kratko i na sednici Odbora za finansije. Ovaj amandman je,  gospodine Cvetkoviću, istovetan amandmanu koji ste vi predložili 2007.  godine, kada ste prvi put bili ministar finansija. Tada je bilo  predviđeno članom 3. stav 6. Zakona o budžetu za 2007. godinu da će se  preostali iznos sredstava do najmanje 7% budžeta Republike Srbije, a do  projektovanog odlukom o budžetu AP Vojvodine za 2007. godinu,  transferisati budžetu AP Vojvodine. 
Tada je još bilo sporno da  li se poštuje ta odredba u vezi 7%. Srećom, to više nije pitanje.  Pitanje je sada da li se poštuje drugi stav Ustava o tri sedmine. Zbog  toga smo mi predložili rešenje prema kojem će se na isti ovaj način kao  što je to bilo regulisano 2007. godine, preostali iznos sredstava za  finansiranje kapitalnih rashoda budžeta AP Vojvodine, a do projektovanog  pokrajinskom skupštinskom odlukom o budžetu AP Vojvodine za 2011.  godinu, transferisati budžetu Vojvodine u tri jednake rate: 1. novembra,  15. novembra i 1. decembra 2011. godine.
    
Gospodine Cvetkoviću, želim da kažem da ovo ne treba da shvatite  kao ucenu. Nismo mi ona vladajuća poslanička grupa koja je rekla pre  neki dan da neće da uđe u salu danas ako se ne prihvati njihov amandman.  To nismo bili mi. Mi smo i danas dali kvorum za početak sednice, mi smo  konstruktivni, želimo da se dogovorimo o poštovanju Ustava, želimo da  se dogovorimo o ovom pitanju.
    
Zbog toga očekujemo odgovor Vlade u vezi ovog amandmana i nadamo  se da, ako ovo nije bilo sporno Vladi u decembru prošle godine, onda  neće biti ni sada, i da će se ispunjavati obaveze prema Vojvodini, a  Vojvodina će biti u mogućnosti da ispunjava obaveze prema građevinskoj  operativi i da će se obezbediti mogućnost SVM da podrži ovaj rebalans  budžeta. Hvala. 
PREDSEDAVAJUĆA:  Reč ima narodni poslanik Momo Čolaković. Izvolite.





















