Skupština raspravlja o Železnicama
Beograd -- Poslanici opozicije kritikovali su Vladin Predlog zakona o železnicama, ukazujući da on ne rešava glavni problem u tom javnom preduzeću.
Judita Popović iz Liberalno demokratske partije rekla je da se parlament prilagodio temi o kojoj raspravlja pošto je današnja sednica kasnila 20 minuta, baš kao što kasne srpski vozovi.
Prema njenim rečima, ključno pitanje na koje predloženi zakon ne odgovara jeste kako rešiti problem partijskog rukovođenja ne samo železnicama, već i drugim javnim preduzećima u Srbiji i kako poboljšati stanje železničke infrastructure.
"Srbija ima više od 3.800 kilometara pruga, a prosečna brzina vozova je oko 40 kilometara na sat. Samo 2,5 odsto pruga su dvokolosečne“, ukazala je ona i zamerila ministru Milutinu Mrkonjiću što nikada u javnosti nije izašao sa podacima koliko u stvari košta izgradnja jednog kilometra pruge.
Judita Popović je kritikovala vladu i što je aktuelni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović na to mesto postavljen bez konkursa navodeći da to ukazuje da se neće promeniti način upravljanja tim preduzećem.
Poslanica LDP-a rekla je i da se dugovanja Železnica Srbije i dalje povećavaju i da će ona najverovatnije biti pretvorena u javni dug kako je to vlada već jednom učinila u prošlosti.
Ona je rekla i da ne razume zbog čega je problem da Vojvodina upravlja železničkom infrastrukturom na teritoriji pokrajine.
Đorđe Stojšić iz Lige socijaldemokrata Vojvodine rekao je da je ta stranka podnela amandmane na Predlog zakona o železnici kojima traži da se deo nadležnosti prebaci na pokrajinu.
"Oni koji odlučuju u železnickcom transport se ne voze vozovima, jer da se voze vozovima, a ne službenim vozilima drugačije bi odlučivali, LSV je podnela amandmane, ne želimo da politizujemo ovo pitanje, ali određeni nivo aktivnost treba preneti na pokrajinu“, rekao je Stojšić.
Kao jedan od argumenata za prenos nadležnosti na Vojvodinu, Stojšić je rekao da je pokrajina od 1977. do 1989, dok joj nisu oduzete nadležnosti, remontovala 527 kilometara pruge.
Ukazujući na loše stanje železničke mreže u Srbiji, Stojšić je rekao da je prvi voz u Velikoj Britaniji koji je saobraćao od Liverpula do Londona, sredinom 19 veka, išao brzinom od oko 50 kilometara na sat.
Šef poslaničke grupe Saveza vojvođanskih Mađara Balint Pastor izjavio je danas da će ta stranka podržati Predlog zakona o železnici ako bude usvojen njen amandman kojim traži da pokrajina Vojvodina i lokalne samouprave mogu da upravljaju železničkom infrastrutkurom na svojoj teritoriji.
"Najbitnije je da AP Vojvodina može da ima određene nadležnosti u vezi sa upravljanjem železničkom infrastrukturom", rekao je Pastor koji je odbacio tvrdnje da poslanici iz Vojvodine žele da "rasture" Železnicu Srbije.
Odgovarajući na izlaganje poslanika opozicije, ministar Mrkonjić je rekao da se slaže sa većim stvari koje je rekla Judita Popović, ali je dodao da se on u kadrovskoj politici ne rukovodi partijskim interesima i da su njegovi pomoćnici stručni ljudi koje je zatekao kada je preuzeo resor.
Mrkonjić je ponovio da će novim zakonom železnički saobraćaj biti odvojen od održavanja infrastrukture i da će biti donet nacionalni program koji će konačno omogućiti jasan uvid u to koliko treba uložiti da se popravi stanje u železničkoj infrastrukturi.
"Imamo mogućnosti da otvorimo tržište i za druge operatere, to ovaj zakon pruža. Svi znamo kakvo je stanje u železnici, godinama se o tome pričalo", rekao je ministar.
Mrkonjić je pomenuo i ruski kredit za srpsku železnicu, navodeći da će Vlada doneti odluku na koji način će biti utrošen. Kako je naveo, Evropska unija je zainteresovana za modernizaciju srpskih pruga radi povezivanja sa Turskom, ali je dodao da problem predstavlja to što Srbija nema svu izgrađenu dokumentaciju i projekte.
"Nije tačno da se ne zna šta je u ruskom kreditu, odluku o tome kako će biti utoršen će doneti vlada. Nemamo spremnu dokumentaciju i projekte i zato se dešava da se prepucavamo preko novina", rekao je Mrkonjić reagujući na izjavu Judite Popović da u vlasti postoji neslaganje oko toga koji će železnički pravci biti remontovani od ruskog kredita.
Mrkonjić je ranije rekao i da novi zakon omogućava pojavu više železničkih prevoznika, što treba da dovede do pojave konkurencije i povećanja kvaliteta prevoza.
Jedna od tema o kojoj će parlamentarci raspravljati je i učešće pripadnika VS u još jednoj mirovnoj misiji EU - reč je o misiji na Maliju, gde će biti upućeno 13 pripadnika VS.
Na dnevnom redu su i dva zakonska predloga iz oblasti zdravstva - o pravima pacijenata i o zaštiti prava pacijenata sa mentalnim smetnjama.
Predloženim zakonom o pravima pacijenata prvi put je izričito utvrđeno pravo pacijenta na preventivne mere, pravo na kvalitet pružanja zdravstvene usluge, pravo na bezbednost pacijenta i pravo na olakšavanje patnje i bola, kao i pravo pacijenta da na sopstvenu odgovornost napusti zdravstvenu ustanovu...
Među 14 zakonskih predloga i drugih akata, koliko ih je ukupno na novoj sednici, su i nova zakonska rešenja o objavljivanju zakona i drugih propisa i akata, kao i Predlog zakona o izmeni i dopuni Zakonika o krivičnom postupku, o kojima će se raspravljati na predlog poslanika SPO.
Parlamentarci će na sednici razgovarati i o izveštaju skupštinskog Odbora za kontrolu službi bezbednosti o izvršenom nadzoru nad radom službi bezbednosti za 2012. godinu.