Polemika Mrkonjića sa SVM
Poslanici Saveza vojvođanskih Mađara i Lige socijaldemokrata Vojvodine apelovali su danas na Vladu Srbije i partnere vladajuće koalicije da podrže njihove amandmane kojima traže da se novim zakonom o železnici Vojvodini obezbede prava nad delom železnice na teritoriji pokrajine.
Resorni ministar Milutin Mrkonjić poručio je, međutim, tokom rasprave u parlamentu da javna železnička infrastruktura može biti samo svojina Srbije.
Prepodnevni deo rasprave u parlamentu o amandmanima na taj zakonski predlog obeležilo je "ubeđivanje" poslanika LSV i SVM sa ministrom Mrkonjićem da li Vojvodini treba dati određena prava nad železnicom, a stavove ministra podržao je radikal Zoran Krasić, koji smatra da se "ne može igrati" onim što je u vlasništvu države.
Vlada nije prihvatila amandmane SVM i LSV kojima se traže prava Vojvodine nad delom železnice na teritoriji pokrajine.
Poslanik SVM Balint Pastor se "u odbranu" svog stava pozivao na Ustav Srbije i vladinu Strategiju o razvoju železničkog saobraćaja, koja, kako je rekao, predviđa da se infrastruktura u vlasništvu Srbije postepeno prenosi lokalnim samoupravama i pokrajini.
Pastor je izrazio nadu da će u danu za glasanje amandmani SVM i LSV ipak dobiti podršku i dodao da je "prinuđen" da kaže da njegova stranka neće glasati za predloženi zakon ukoliko se to ne desi.
On tvrdi da železnička infrastruktura nigde u svetu više nije simbol državnosti i da se u njihovim zahtevima ne radi ni o kakvoj secesiji, već želji da Pokrajina uz pomoć fondova EU investira u železnicu i obezbedi bolji kvalitet prevoza Vojvođanima.
Iako je skupštinski Odbor za saobraćaj i veze usvojio predlog da se pokrajini i lokalnoj samoupravi omogući da dobije na upravljanje i korišćenje železničku infrastrukturu za koje društvo nema ekonomski interes, Pastor kaže da to nije dovoljno i da SVM ne traži infrastrukturu za koju više ne postoji ekonomski interes "jer bi to bilo suludo".
Ministar Mrkonjić je odgovorio da je železnica jedinstven saobraćajni sistem i da je tehnički i tehnološki "nemoguće da železnica ima pet različitih gazda".
Ministar je obrazložio i da su prirodna bogatstva, dobra koja su od opšteg interesa i imovina koju koriste organi Srbije državna svojina, kao i da se imovina autonomnih pokrajina i lokalne samouprave i način njenog korišćenja uređuje zakonom.
Shodno tome, kako je poručio Mrkonjić, Predlogom zakona kojim se uređuje upravljanje javnom železničkom infrastrukturom i obavljanje prevoza u javnom saobraćaju, ne mogu se uređivati pitanja imovine pokrajina i lokalnih samouprava i time prejudicirati rešenja koja su predmet zakona kojim se uređuje javna svojina.
Stavove ministra podržao je i radikal Krasić ističući da infrastruktura ne može da se cepa, jer to mora da bude jedinstven sistem, te može samo da bude u vlasništvu Srbije.
Krasić je rekao da vlada nije trebalo da dozvoli da se pokrajini i lokalnoj samoupravi da nadzor i kontrola u sprovođenje železničkog saobraćaja. "To je neustavno i ako to ostane vi ih hranite nadom. Budite oprezni, kad se da prst ide cela ruka", rekao je Krasić.
SVM je amandmanima zatražila da veći deo infrastrukture u Vojvodini - osim Koridora 10, predje u vlasništvo pokrajine, i da se omogući da Vojvodina osnuje privredno društvo koje bi upravljalo tom železničkom infrastrukturom.