Dr Balint Pastor: proširuju se granični prelazi, voz dobra alternativa
Uskoro se završava proširenje graničnog prelaza Reske–Horgoš, povećava se kapacitet, ali osnovni problem je broj angažovanih ljudi i način rada, kazao je dr Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara u jutarnjem programu Panon RTV-a.
Pastor je dodao da će narednih dana biti završeno proširenje graničnog prelaza Horgoš–Reske , kao i da gde su postojali granični prelazi biće dodat još jedan. „To znači da ćemo imati Reske–Horgoš 3, Tompa–Kelebija 2, ali oni neće biti izgrađeni za jedan dan, to je višegodišnji projekat. Ali treba i to da kažemo, da smo u proteklih deset godina udvostručili broj graničnih prelaza i da to pokazuje i kakvi su odnosi između dve države, između dve vlade, pri čemu je tu stalno prisutan Savez vojvođanskih Mađara”, rekao je dr Pastor.
Tema o graničnim prelazima nametnula se u razgovoru za Subotički mađarski radio jer je protekle sedmice, posebno prošlog vikenda, situacija bila, kako je sam gost rekao, blizu katastrofe.
„Srpsko-mađarska granice je najprometnija granica u čitavoj Evropi. Za to ima više razloga. Jedan je što svi oni koji iz severne Evrope kreću na neko letovalište ka jugu idu preko nas. Drugi razlog je i što svi radnici, i to ne samo iz Srbije već celog Balkana koji rade u celoj Evropi prolaze ovuda, i s obzirom da je ovo i Šengenska granica, onda imamo ovaku situaciju” objasnio je dr Balint Pastor.
On je dodao da postoje situacije kada dolazi i do zastoja u radu softvera te se sada traže savremenija rešenja za pojednostavljeni prelazak pre svega putnika koji svakodnevno odlaze na rad u Mađarsku. On je takođe preporučio putnicima da razmotre i mogućnost da granicu prelaze vozom Subotica–Segedin, jer je u tom slučaju čekanje na granici znatno kraće.
„Kada za nekoliko meseci krene voz između Beograda i Budimpešte biće to ogroman podsticaj za prelazak granice, jer moram da kažem da će putovanje vozom biti sigurnije i brže nego putem”, rekao je dr Pastor.
On je ponovo rekao da ne želi da govori o rokovima kada će krenuti brza pruga između Subotice i Beograda, a potom i Beograda i Budimpešte, jer to niko ne može da prognozira pošto je sve u rukama građevinskih stručnjaka.
„Struka će to moći da kaže kada budu obavljene sve provere opterećenja, statike i druge stručne građevinske analize. Prošli put se govorilo o mogućnosti da pruga bude puštena u saobraćaj u avgustu, sada se pokazalo da to može biti 15. septembra. Ni ovoga puta ne govorim o rokovima, ali mislim da to može biti realan termin. Pre toga, teretni saobraćaj koji sad saobraća preko Segedina, mora da pređe na drugi kolosek, na kojem će se odvijati saobraćaj između Beograda i Budimpešte. To će za posledicu imati da može biti više polazaka na pruzi između Subotice i Segedina” rekao je dr Balint Pastor.
U razgovoru za Subotički mađarski radio on je podsetio da su prvobitno trebala da budu svega dva polaska između Subotice i Segedina, ali da su kroz kontakte sa mađarskom stranom uspeli da uspostave pet polazaka. Više od toga nije bilo moguće jer se na toj pruzi odvija i teretni saobraćaj koji svugde na svetu ima prednost.
„Kada krene voz Beograd–Budimpešta to će pozitivno uticati i na saobraćanje voza Subotica–Segedin, i to ne samo zbog toga što će biti preusmeren teretni saobraćaj. Krenuće pruga Beograd–Novi Sad–Subotica i kada se u Mađarskoj završi izgradnja pruge onda sve do Budimpešte, a prema onome što znam to je moguće već do kraja godine. Vozovi bi između Beograda i Budimpešte saobraćali na dva sata” kazao je sagovornik Panon RTV-a.
U jutarnjem programu osim tema vezanih za međunarodni saobraćaj, bilo je reči i o stanju u poljoprivredi, odnosno aktuelnim pitanjima kao što je suša i pojava svinjske kuge u Vojvodini. Dr Balint Pastor je istakao da je vlada hitno reagovala na pojavu svinjske kuge i rekla da će gazdama nadoknaditi štetu, pošto se u slučaju pojave ove zaraze mora uništiti celo stado.
Osim toga, pri sadašnjim klimatskim uslovima u poljoprivredi opstaju samo oni koji su se prilagodili, kazao je dr Pastor.
„O tome sam prošle sedmice razgovarao sa mađarskim ministrima da je potrebno da dve vlade zajednički donesu jedan celoviti sistem vodnih projekata. To je po svom obimu i vrednostima i strateškom značaju tema koja prevazilazi zadatke jedne ili druge strane, i treba je uraditi između dveju vlada, jer ono što je problem na jugu Mađarske, to je problem i u severnoj Vojvodini.”
„Ono što mi političari možemo da uradimo, i ja ću se sve učiniti u interesu toga da se na nivou dveju vlada načini projekat, ili sistem projekata, i da on dobije izuzetnu važnost, i da zaista krene planiranje a potom i njegova realizacija”, rekao je dr Balint Pastor.