A költségvetési rendszerről szóló törvény módosításáról szóló törvény - elutasítva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA SAVEZ VOJVOĐANSKIH MAĐARA
18. septembar 2012. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BUDžETSKOM SISTEMU.
AMANDMAN
Član 3. Predloga zakona menja se i glasi:
„U članu 5. stav 1. reči: „izvorima u budžetu” zamenjuju se rečju: „vrstama”.
U stavu 4. reči: „prihode i primanja od prodaje nefinansijske imovine, ako nije drukčije definisano zakonom” zamenjuju se rečima: „rashode koji se finansiraju iz poreskih prihoda”.
Dodaje se novi stav 5. koji glasi: „Izuzetno, u slučaju budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine, njegov iznos, odnosno visina utvrdiće se primenjujući kao osnovicu prihode i primanja od prodaje nefinansijske imovine.“
Dosadašnji stav 5. postaje stav 6.
U dosadašnjem stavu 6., koji postaje stav 7. posle reči: „donošenja budžeta,” dodaju se reči: „odnosno finansijskog plana organizacija za obavezno socijalno osiguranje,”.
Dosadašnji stav 7. briše se.“
OBRAZLOŽENjE
Članom 184. Ustava Republike Srbije je utvrđeno da budžet AP Vojvodine iznosi najmanje 7% u odnosu na budžet Republike Srbije, s tim što se tri sedmine od budžeta AP Vojvodine koristi za finansiranje kapitalnih rashoda.
Citirani član Ustava je donekle neprecizan, s obzirom da kao osnovicu za utrvđivanje visine budžeta APV uzima budžet Republike Srbije, bez definisanja pojma republičkog budžeta. Do donošenja izmena i dopuna Zakona o budžetskom sistemu, u praksi su postojala dva tumačenja. Prema jednom je rashodna, dok je prema drugom prihodna strana budžeta uzimana kao osnov. Navedenim izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu 12. oktobra 2010. godine, zakonodavac je stao na stanovište, da se prihodna strana, tj. prihodi i primanja od prodaje nefinansijske imovine utvrđuju kao osnovica.
Predloženim izmenama i dopunama zakona o budžetskom sistemu se menja osnovica kada se prihodi i primanja, rashodi i izdaci utvrđuju relativno, kao procenat budžeta Republike Srbije. Ovim rešenjem bi se otvorila mogućnost, da se i visina budžeta AP Vojvodine utvrđuje primenom ovog pravila, što bi predstavljalo kršenje člana 184. Ustava Republike Srbije, pošto bi se kao osnovica uzimao samo jedan deo jedne vrste prihoda („rashode koji se finansiraju iz poreskih prihoda“).
Amandmanom se predlaže otklanjanje mogućnosti za ovakvo tumačenje citiranog rešenja u odnosu na budžet AP Vojvodine.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
ZOLTÁN PÉK (ZOLTAN PEK)
_________________________