Zakon o železnici - rasprava o amandmanima SVM-a
VIDEO
PREDSEDAVAJUĆA:  Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne) Na član 9. amandman su zajedno  podneli narodni poslanici Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač i  Arpad Fremond. Vlada i resorni odbor nisu prihvatili amandman. Odbor za  ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa  Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Reč ima narodni poslanik  Balint Pastor. Izvolite.
    
BALINT PASTOR:  Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, želeo bih bez  nekih preteranih strasti i demagogije da obrazložim šta smo mi  predložili, zašto smo predložili to rešenje.
    
Prema našem  amandmanu, mi smo želeli da proširimo one mogućnosti koje i predlagač  zakona predviđa vezano za upravljanje nad delom železničke  infrastrukture.
    
Prema Predlogu zakona, ukoliko društvo, tj.  "Železnice Srbije" proceni da ne postoji ekonomski interes za određeni  deo infrastrukture, onda pravo upravljanja nad tim delom železničke  infrastrukture može preneti na AP Vojvodinu i jedinice lokalne  samouprave. To je predviđeno Predlogom zakona.
    
Mi ove  mogućnosti želimo da proširimo na još neke mogućnosti, tačnije u još dva  slučaja, kada društvo ne može da obavlja redovno održavanje, odnosno  organizovanje i regulisanje železničkog saobraćaja. To su još te dve  mogućnosti kada bi Republika Srbija, tj. društvo, moglo da prenese pravo  upravljanja nad delom železničke infrastrukture.
    
Znači,  apsolutno nema govora, nema reči o pravu svojine. Mi smo to predlagali  pre godinu i po dana, to sam objašnjavao prošle nedelje. Mi i dan danas  smatramo da bi to bilo dobro rešenje i da to ne bi dovodilo u pitanje  jedinstvenu železničku mrežu Republike Srbije. Zbog toga što je usvojen  pre godinu i po dana Zakon o javnoj svojini koji isključuje tu  mogućnost, mi to danas ne možemo da predložimo, nažalost. Možemo  predložiti drugačija rešenja u vezi prava upravljanja nad delom  železničke infrastrukture.
    
Jednostavno, mi smatramo da pored  slučajeva kada društvo nema ekonomskog interesa vezano za upravljanje  nad delom železničke infrastrukture, mogućnost prenošenja prava  upravljanja treba omogućiti, još jednom da ponovim, kada ne može da  obavlja redovno održavanje ili organizovanje i regulisanje železničkog  saobraćaja.
    
Kako bi to izgledalo prema rešenju koje smo mi  predložili? Mi smo predložili da Vlada Republike Srbije donese rešenje u  vezi prenošenja prava upravljanja nad delom železničke infrastrukture,  znači da to ne radi društvo, ne radi JP "Železnice Srbije", nego Vlada  Republike Srbije na zahtev AP Vojvodine i jedinica lokalne samouprave.  Ako želite, to je centralizovaniji sistem od onoga koji ste vi  predložili, predvideli u Predlogu zakona, jer bi Vlada donosila tu  odluku na zahtev, na inicijativu lokalne zajednice, tj. AP ili jedinice  lokalne samouprave.
    
Ne znam zbog čega je i ovaj amandman  odbijen, tu je navedeno u mišljenju Vlade da je ovim amandmanom  definisan bezuslovan prenos, o tome naravno nema ni govora. Mi već više  meseci govorimo o tome da bi sporove između Vlade Republike Srbije i  Vlade AP Vojvodine trebalo rešiti na način da se sedne za isti sto i da  se počne razgovarati o problemima vezano za javnu svojinu, o problemima  vezano za nadležnosti, o problemima vezano za izmenu Zakona o  utvrđivanju određenih nadležnosti AP Vojvodine, itd. Mislimo da bi to na  takav način trebalo regulisati i u vezi prenošenja prava upravljanja  nad delom železničke infrastrukture.
    
Zbog čega mi smatramo da  nije dovoljno da se ta mogućnost da vezano za delove infrastrukture  kada nema ekonomskog interesa od strane društva? Zbog toga što mi  smatramo da treba omogućiti i lokalnim zajednicama i AP da razvija  železničku mrežu, da investira, da konkuriše kod raznih fondova, da ne  dođemo u situaciju o kojoj sam govorio pre desetak dana, da je AP  Vojvodina dobila sredstva kod IPA fondova za izradu studije  izvodljivosti za rekonstrukciju pruge Segedin-Subotica-Baja i da stvari  stoje zbog toga što se čeka na određene potpise tu iz Beograda.
    
Mislimo  da to nije normalno, jer zbog toga trpe svi građani AP Vojvodine, svi  građani Republike Srbije i svi koji bi koristili taj deo železničke  infrastrukture. Apsolutno se ne radi, još jednom da podvučem o pravu  svojine, ne radi se o vlasničkim pravima, radi se o tome da treba  omogućiti svima koji su sposobni da investiraju, da ulažu u tu  železničku infrastrukturu da bi ona bila efikasnija i da bi ljudi  putovali na način kako bi to bilo primereno u 21. veku.
    
Kada  govorimo o nekom pravnom osnovu ovog našeg rešenja, još jednom da  ponovim, član 87. Ustava Republike Srbije kaže da fizička i pravna lica  mogu steći pojedina prava na određenim dobrima u opštoj upotrebi, pod  uslovima i na način predviđenim zakonom. Mi smo našim amandmanom  definisali uslove pod kojima bi se to dešavalo u skladu sa Ustavom  Republike Srbije.
    
Druga važna odredba Ustava, iz člana 183.  glasi – AP Vojvodina uređuje pitanje od pokrajinskog značaja u oblasti  drumskog, rečnog i železničkog saobraćaja i uređivanje puteva. Znači,  ovo što smo mi predložili je apsolutno predviđeno i najvišim pravnim  aktom Republike Srbije.
    
Ono što nisam prošli put u načelnoj  raspravi spomenuo jeste rešenje iz Strategije razvoja železničkog,  drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog transporta u Republici  Srbiji od 2008. do 2015. godine. Ova strategija je doneta od strane  Vlade Republike Srbije. I dan danas važi. To je dokument koji je na  pravnoj snazi. 
    
Tačka 4. ove strategije predviđa sledeće, a  evo, ja ću da citiram: "Upravljanje transportnom infrastrukturom, koja  je u vlasništvu države, postepeno će se prenositi na organe AP i  jedinice lokalne samouprave". Ako želite, jezičkim tumačenjem možemo  doći do rešenja da i ova strategija Vlade Republike Srbije predviđa  automatizam, jer piše – postepeno se prenosi na organe AP i jedinice  lokalne samouprave. Ne piše – može da se prenese. 
    
Molim  gospodina ministra da razmotri ovaj naš amandman i da probamo definisati  železnički sistem koji više odgovara potrebama svih građana Republike  Srbije i svih ljudi koji putuju železnicom na teritoriji Republike  Srbije. Hvala.
    
////////////////////////////////////////////////////////////////////////
PREDSEDAVAJUĆA: Hvala. Reč ima narodni poslanik Balint Pastor. Izvolite.
    
BALINT  PASTOR: Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, Društvo  je u obavezi da organizuje saobraćaj, ali svi mi dobro znamo da nažalost  ne može ili neće da tu delatnost obavlja na način koji bi odgovarao  potrebama građana Republike Srbije i svih koji putuju železnicom u  Srbiji. 
    
Ovo mogu da potkrepim i aktuelnim podacima. Od 1935  kilometara pruge u Vojvodini postoji 237 kilometara lokalnih pruga koje  nisu u upotrebi, 347 kilometara lokalnih pruga na kojima se odvija veoma  mali saobraćaj, blizu 200 kilometara demontiranih pruga, 445 km  regionalnih pruga na kojima je vrlo mali osovinski pritisak, pa se  saobraćaj obavlja smanjenim intenzitetom itd. 
    
Mislim da, kao  što sam malo pre rekao, treba omogućiti svima koji su sposobni, žele,  mogu, da učine nešto da taj železnički saobraćaj u Republici Srbiji bude  adekvatniji, nešto učini zarad toga. 
    
Pored toga, nema ni  automatizma, nema ni mogućnosti za zloupotrebe, jer prema našem  amandmanu odluku o prenosu upravljačkih prava bi donela Vlada Republike  Srbije. Polazim od pretpostavke da Vlada Republike Srbije gleda interese  Republike Srbije. Naravno, možemo pretpostaviti da Vladi Republike  Srbije, ne ovoj nego bilo kojoj, na prvom mestu nisu interesi građana  Republike Srbije, ali mislim da ne treba da polazimo od te pretpostavke.  Ako ne polazimo od te pretpostavke, onda nema opasnosti za to da bi  određeni deo železničke infrastrukture bio pod upravljanjem nekoga ko bi  zanemario svoje obaveze vezano za taj deo železničke infrastrukture.  Zbog toga smatramo da je ovaj amandman odgovarajući i da bi još jednom  trebalo razmisliti o njegovom prihvatanju.
    
////////////////////////////////////////////////////
    
PREDSEDAVAJUĆA: Hvala. Izvolite, gospodine ministre.
    
MILUTIN MRKONjIĆ: Hajde da završimo amandman na član 9. 
    
Sada  mi je objasnio pomoćnik da možemo do sutra uveče još da razgovaramo o  tome. Preuzimam obavezu da sve ono što ste rekli stavim u jedan koš i da  donesem konačnu odluku.
    
Podsećam, ova Vlada Republike  Srbije, pa i prethodna, nisu nikada razmišljale ovako politički o tome  da se Vojvodina cepa. I danas smo pet vozova od 10 koje smo dobili iz  ruskog kredita dali Vojvodini. Dva su u subotičkom čvoru, jedan je u  Rumi, jedan je na relaciji Pančevo – Vršac itd. Dakle, Vlada Republike  Srbije u ovom mandatu tako razmišlja. Hvala. 
    
PREDSEDAVAJUĆI: Reč ima narodni poslanik Balint Pastor.
    
BALINT PASTOR: Gospodine predsedavajući, želim da govorim o amandmanima na član 9.
    
Gospodine  ministre, imate na stolu tri verzije skoro istog amandmana. Zahvaljujem  vam što ste rekli da tu još ima mogućnosti do sutra uveče. Mi smo  spremni da razgovaramo. Niko tu o pregovorima nije govorio. Znači, mi  smo spremni da razgovaramo, a verujem da su i ostale kolege koje su  podnele sličan amandman iz LDP i LSV.
    
Mi želimo da unapredimo  železnički saobraćaj na teritoriji Republike Srbije. Veoma mi je drago  što imamo podršku i DS. To moram da kažem i da se javno zahvalim. Želim  da podsetim da smo mi pre godinu i po dana predlagali veoma slične  amandmane, ali smo od tadašnje Vlade slušali priče o tome da je  apsolutno nedopustivo da na svakih 10 minuta bude u potpunosti drugačiji  železnički sistem. Naravno, nije se radilo o tome tada, ne radi se ni  sada. Zbog toga se nadam da još uvek ima mogućnosti da neki od ovih  amandmana bude usvojen ili neka kombinacija ovih amandmana.
    
Bilo  je reči o šinobusima. I pre godinu i po dana sam govorio o "Srebrnim  strelama". Znaju ljudi u Vojvodini da su to šinobusi. Znaju ljudi u  Vojvodini da su mnogi od tih šinobusa, koji su i dan danas na prugama po  Vojvodini, proizvedeni za Olimpijadu u Berlinu. Verujem da znate,  gospodine ministre, kada je bila Olimpijada u Berlinu. Bilo je to dosta  davne 1936. godine, a te "Srebrne strele" i dan danas saobraćaju na  prugama Republike Srbije, sticanjem okolnosti u Vojvodini, ali na  prugama jedinstvene železničke infrastrukture Republike Srbije.
    
Za  kraj, želim da malo pomognem gospodinu ministru i da odgovorim na neke  optužbe u vezi toga da tražimo nešto što je apsolutno nepoznato u Evropi  i što je apsolutno nezamislivo. Radi se o tome ko mogu da budu  upravljači nad železničkom infrastrukturom u raznim državama Evrope. 
    
Evo,  u Austriji svi mogući oblici svojine su dozvoljeni, govorim za  železničku infrastrukturu. U Nemačkoj je DB Netze AG organizovan na  regionalnom principu sa sedam regiona. U Italiji posluje više  železničkih preduzeća koja vrše prevoz putnika i robe. Restrukturiranje  državne železnice izvršeno je 2000. godine, a pojava drugih operatera je  počela već 2001. godine. Upravljač železničkom infrastrukturom je  kompanija Rete Ferroviaria Italiana koja je organizovana na regionalnom  principu, ukupno 20 regiona, saglasno administrativnoj organizaciji. U  Češkoj nacionalni deo regionalnih železničkih pruga su u vlasništvu  države, a deo regionalnih su privatizovane. U Francuskoj je  decentralizacija izvršena po regionalnom principu. Svaki region, a  ukupno ih ima 21, ima svog regionalnog direktora. Železničko preduzeće u  Francuskoj sarađuje sa lokalnim vlastima.
    
U Mađarskoj  regionalna infrastruktura je namenjena za javni prevoz u regionima, a  koristi se uglavnom za prevoz putnika i data je na upravljanje lokalnim  vlastima. To je samo nekoliko primera iz uporedne prakse. Molim vas,  gospodine ministre, da ove stvarno dobronamerne amandmane razmotrite. Ne  donosi se Zakon o železnici svake godine. Ovaj zakon će važiti verujem  10, 20 godina. Stvarno vas molim da nađemo neko rešenje da zakon bude  što kvalitetniji i u interesu svih građana Srbije. Hvala. 
         
//////////////////////////////////////////////////////
PREDSEDAVAJUĆI:  Na član 46. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga,  Balint Pastor, Elvira Kovač i Arpad Fremond. Vlada i Odbor za prostorno  planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije nisu prihvatili  amandman. Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je  amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Da li  neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Balint Pastor. Izvolite. 
    
BALINT  PASTOR: Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo  narodni poslanici, drugi amandman SVM odnosi se na član 46. Predloga  zakona, koji govori o Nacionalnom programu železničke infrastrukture. 
    
Predlogom  zakona su utvrđeni elementi budućih nacionalnih programa železnice,  koji će se donositi na period od pet godina, a Vlada će podneti jedanput  godišnje i izveštaj o realizaciji Nacionalnog programa. To je jedna  novina i svakako je za pohvalu. 
    
Prvi deo našeg amandmana se  odnosi na dodavanje jednog novog elementa koji bi, prema nama Nacionalni  program železničke infrastrukture morao da sadrži, a to je definisanje  modela javno-privatnog partnerstva. 
    
Mislim da nije dobro što  Vlada Republike Srbije nije prihvatila ovaj naš amandman, jer mislimo  da bi bilo celishodno da Nacionalni program železničke infrastrukture  Republike Srbije sadrži i definisanje modela javno-privatnog  partnerstva.
    
U mišljenju Vlade se navodi da je javno-privatno  partnerstvo regulisano drugim zakonom, Zakonom o javno-privatnom  partnerstvu i koncesijama. To je, naravno, tačno, ali mislimo da  javno-privatno partnerstvo vezano za železnički saobraćaj i železničku  infrastrukturu treba detaljnije regulisati posebnim sistemskim zakonom, a  to je Zakon o železnici.
    
Mi smatramo da su razlozi koji  dovode do uspostavljanja javno-privatnog partnerstva u oblasti  železničke infrastrukture neefikasnost javnog preduzeća u pružanju  javnih usluga, zastarelost opreme i infrastrukture koju javni sektor  nije u stanju da obnovi i nedovoljan obim i kvalitet javnih usluga u  oblasti prevoza putnika i robe, što za posledicu ima otežanu mobilnost  stanovništva i usporen privredni razvoj.
    
Mi smo o ovome  govorili i u načelnoj raspravi i danas u vezi našeg prvog amandmana, u  vezi mogućnosti prenošenja prava upravljanja jedinicama lokalne  samouprave i AP Vojvodini na delovima železničke infrastrukture  Republike Srbije.
    
Zbog čega mi smatramo da Nacionalni program  železničke infrastrukture treba da obuhvati i element koji se odnosi na  definisanje modela javno-privatnog partnerstva? Zbog toga što, bez  obzira što poslednjih godina postoji značajno interesovanje privatnog  sektora za ulaganje u železničku infrastrukturu, do realizacije  konkretnih projekata ipak ne dolazi iz razloga nepostojanja modela  javno-privatnog partnerstva, na osnovu koga bi privatni  partner tačno  znao šta dobija za uložena sredstva.
    
Ako se predlagač zakona  zalaže za liberalizaciju, za postepenu liberalizaciju tržišta vezano za  železnički saobraćaj i u Republici Srbiji, onda smatramo da bi  detaljnije trebalo regulisati i model javno-privatnog partnerstva, a to  bi se moglo uraditi onako kako smo mi predložili, tj. na način da ovo  bude element Nacionalnog programa železničke infrastrukture. Zbog toga  pozivam gospodina ministra da još jednom razmotre mogućnost prihvatanja  ovog predloga.
    
Drugi deo istog ovog amandmana na član 46. se  odnosi na jedan drugi stav, ali isto vezano za Nacionalni program za  razvoj železničke infrastrukture. Mi smo predložili da delove  Nacionalnog programa koji se odnosi na železničku infrastrukturu na  teritoriji AP, Vlada utvrđuje u saradnji sa nadležnim organom AP. 
    
Predlažem  da obratite pažnju na ovaj termin ili na ove reči "u saradnji sa  nadležnim organom AP". Postojala su i druga razmišljanja, da se to radi  uz saglasnost AP ili na predlog AP. To bi bilo pravno nemoguće, ali  mislim da saradnja treba da postoji, o tome sam danas mnogo govorio,  između republičkih i pokrajinskih organa. Razgovori treba da postoje i  mislim da nikom ne bi smetalo da se delovi Nacionalnog programa, koji se  odnose na infrastrukturu na teritoriji AP Vojvodine, definišu u  saradnji sa nadležnim organom AP Vojvodine.
    
Vlada Republike  Srbije je u svom mišljenju o našem amandmanu navela da je železnička  infrastruktura celovit sistem. To apsolutno niko ne spori. Više puta sam  to već podvukao, a Vlada je navela i to da neće biti posebno obrađivani  delovi železničke infrastrukture na teritoriji AP. Nismo ni mi mislili  da će postojati poglavlje o delu infrastrukture na teritoriji AP  Vojvodine, ali će svakako sadržati, nadamo se i sigurni smo, taj  nacionalni program i delove vezano za AP Vojvodinu i vezano za taj deo  Nacionalnog programa. Bilo bi dobro da se to definiše u saradnji sa  nadležnim organom AP Vojvodine. 
    
Doduše i vi ste naveli u  mišljenju da će prilikom izrade tog programa po prirodi stvari biti  konsultovani i organi AP. Ako je to tako, onda ne znam, stvarno mi nije  jasno zbog čega niste prihvatili ovaj amandman. Ako ste prihvatili 20 i  nešto amandmana poslanika, što je svakako dobro, pa kako da vam kažem,  malo je čudno da baš ni jedan od rešenja predloženih od SVM nije bilo  prihvatljivo za Vladu Republike Srbije, ali se još uvek nadam, pogotovo  posle diskusije ministra o tome da će oni, da ćete vi razmisliti još  jedanput do kraja sutrašnjeg dana, pa nam se možda posreći, pa usvojite  oba naša amandmana. Na to apelujem. Hvala.
    
PREDSEDNIK: Reč ima ministar Mrkonjić.
    
MILUTIN  MRKONjIĆ: Hvala najlepše predsedniče. Ovaj peti, kako da kažem, član  ovog člana je potpuno jasan i on je nesporan. Ovaj šesti o kome ste sada  govorili je bio malo sporan. Vlada utvrđuje u saradnji sa nadležnim  organom AP. Hajde da prenoći. Nadam se da će i to biti jasnije pa ćemo  da ga usvojimo. Hvala.






















 
            
 
            