O 6. skupštinskoj deklaraciji o Kosovu i Metohiji
PREDSEDNIK: Nemate pravo na repliku  gospodine Todoroviću. Ovo je bio odgovor na vaše neke komentare. Narodni  poslanik Bálint Pásztor ima reč. 
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT  PASTOR): Uvaženi predsedniče Republike, poštovana predsednice, gospodo  iz Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, moram da vam priznam da meni  nije jasno šta je cilj ove današnje sednice i koje su namere. Naravno,  ne mislim da Narodna skupština ovih dana i povodom ove teme ne treba da  zaseda, ali mislim da ovaj način nije dobar. 
Ovaj način nije  dobar zbog toga što će ovo dovesti samo do politikanstva. Dovešće do još  jedne deklaracije o Kosovu i Metohiji. Ubeđen sam da ljudi na Kosovu i  Metohiji neće imati nikakve praktične koristi iz ove današnje sednice  Narodne skupštine i iz ove deklaracije.
     
Mene čudi da niko od prethodnih govornika nije rekao da bi  bolji način od ovoga bila sednica Narodne skupštine zatvorena za  javnost. Ubeđen sam da je trebalo održati sednicu Narodne skupštine  zatvorenu za javnost, na koju je trebala doći Vlada Republike Srbije,  članovi Vlade Republike Srbije, predsednik Republike naravno i da nam  Vlada s jedne strane saopšti kakvo je pravo stanje na Kosovu i Metohiji.  Sa druge strane, da čujemo kakvi su planovi Vlade Republike Srbije i  kakve mere možemo očekivati.
    
Šta će se desiti ako se na Kosovu i Metohiji desi jedna stvar,  šta će biti odgovor Vlade Republike Srbije. Šta će biti odgovor Vlade  Republike Srbije kada se učini nešto drugo, kakve mere su u planu.  Mislim da ova današnja sednica nije jednostavno podobna za jednu takvu  diskusiju i iz tog razloga tvrdim da ni ljudi sa Kosova i Metohije neće  imati neke velike koristi iz ove današnje sednice, a ni narodni  poslanici neće saznati, a na ovakvoj sednici zbog situacije i ne mogu  saznati kakvi su planovi Vlade, jer se ti planovi povodom ovakvih  pitanja ne saopštavaju nigde na javnoj sednici parlamenta države. Kada  govorimo o ovom konkretnom predlogu, baziraću se na rešenja iz Predloga  deklaracije, i želeo bih da govorim o predloženom tekstu. 
    
Mislim, da je ovaj tekst spisak lepih želja iz 2005. godine,  2006. godine i 2007. godine. Da možemo pročitati formulacije koje smo  čitali u predlozima iz 2007. godine. Da ovaj tekst ne daje odgovore na  neka važna pitanja. 
    
Ovaj tekst ne daje smernice Vladi Republike Srbije sa jedne  strane, a sa druge strane ovaj tekst nije podoban za to da narodni  poslanici saznaju šta mogu kao predstavnici građana Republike Srbije u  sledećim nedeljama, u sledećim mesecima očekivati od Vlade Republike  Srbije, kada je reč o KiM.
    
Malo pre sam rekao da ću se bazirati na ovaj predloženi tekst i  dozvolite da citiram neke elemente ovog predloga i dodam neke komentare.  Što se tiče preambule, ovde je navedeno da deklaracija polazi od  Rezolucije od 24. jula 2007, 14. februara 2007. i 21. novembra 2005.  godine. Što se tiče SVM, mi smo uvek bili uzdržani kada su bili na  dnevnom redu ovi predlozi deklaracija, zbog toga što ti tekstovi za nas  nisu bili prihvatljivi. Nisu bili prihvatljivi zbog toga što su  sadržavali određene formulacije koje po nama nisu u skladu sa savremenim  rečnikom diplomatije, zbog toga što su stavljali u izgled prekid  diplomatskih odnosa sa određenim državama svete i zbog toga što su  deklarisali vojnu neutralnost Srbije za koju mi mislimo da je štetna po  sve građane Republike Srbije.    
    
Kada čitamo dalje preamubulu predloga onda možemo naići na  formulaciju po kojoj postoji realna opasnost po suverenitet, koja  proističe iz dva razloga. Prvi razlog su pretnje jednostranim  proglašenjem nezavisnosti KiM od strane privremenih institucija  samouprave u pokrajini. Meni nije jasno zašto je ovo napisano, svi vrlo  dobro znamo da je nezavisnost KiM jednostrano proglašena 17. februara  2008. godine, znači ne može biti reči ni o kakvoj opasnosti, pošto je to  već završeno. Sa druge strane u ovom predlogu piše da realna opasnost  postoji i zbog izjava nekih država da će priznati jednostranu  nezavisnost Kosova. Prema mojim informacijama do danas je nezavisnost  Kosova priznalo 77 država članica UN. Opet nije reč o nekakvim izjavama,  nego je reč o činjenicama. 
    
Svakako možemo podržati spremnost Srbije da doprinese mirnom i  sporazumnom rešavanju ovog pitanja, ali nam nije jasno, Vlada nije  saopštila o kakvom sporazumnom rešavanju se razmišlja u skladu sa  Ustavom Republike Srbije. Šta tu može da bude sporazum kada je Ustav  Republike Srbije jasan sa jedne strane, a faktičko stanje je još jasnije  sa druge strane, a postoji dosta veliki raskorak između faktičkog  stanja i rešenja iz preambule Ustava Republike Srbije.
    
U predlogu je navedeno i sledeće – braneći čast i dostojanstvo  svog naroda koji legitimno i demokratski predstavlja, Narodna skupština  donosi Deklaraciju Narodne skupštine Republike Srbije o aktuelnom stanju  na KiM nakon jednostranih i nasilnih akata privremenih institucija  samouprave u Prištini. Meni nije jasno kako se brani čast i dostojanstvo  izveštajem o činjeničnom stanju. Pošto se u ovom predlogu deklaracije  Vlada bazirala na činjeničnom stanju i na predstavljanju tog  činjeničnog, aktuelnog stanja na KiM. Kao što sam malo pre rekao, ne  znamo koje mere se planiraju, a to i ne možemo saznati na sednici  otvorenoj javnost. To se tako ni u jednoj državi ne radi. Zbog toga sam  rekao malo pre da bi zatvorena sednica bila pogodnija i bolja u ovoj  situaciji, odnosno jedino moguće u ovoj situaciji.
    
Dalje se navodi da se ovakvo delovanje međunarodnih misija  predstavlja grubo kršenje međunarodnog prava i da bi takvim aktima i  aktivnostima bili neposredno ugroženi suverenitet, teritorijalni  integritet i ustavni poredak Republike Srbije. Ne znam da li govorimo o  istoj državi? Koliko je meni poznato naš suverenitet, teritorijalni  integritet i ustavni poredak je ugrožen od 1999. godine. Ne znam čemu  ovaj kondicional u ovoj rečenici, bili bi neposredno ugroženi  suverenitet itd. Jednostavno ne mogu da razumem ovu rečenicu i ne znam  čemu služi.
    
Narodna skupština ovim predlogom utvrđuje okvir delovanja  državnih organa i drugih javnih činilaca u odbrani suvereniteta,  teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka. Kaže se da je odbrana  interesa Republike Srbije i naroda na KiM prioritet državnih institucija  i svih javnih činilaca u državi. Znamo da je to prioritet godinama i  godinama govorimo o tome da je to normalno da je prioritet, ali mislimo  da to ide na štetu svih ostalih mogućih prioriteta u ovoj državi i ide  na štetu interesa građana Republike Srbije bez obzira na nacionalnu i  svu drugu pripadnost. Jednostavno Vladi ne ostaje dovoljno energije i  dovoljno vremena da se bavi ostalim prioritetima i ostalim veoma važnim  temama za sve građane Republike Srbije.
    
Navodi se u tekstu da je najbolji način za iznalaženje  kompromisnog rešenja u skladu sa principima međunarodnog prava dijalog  između Beograda i Prištine. To i mi smatramo u SVM, dijalog nema  alternativu i svakako podržavamo dijalog između Beograda i Prištine.  Problem je u tome što je ova konstatacija u suprotnosti sa nekim drugim  tačkama ove predložene deklaracije, npr. sa tačkama 5g i 5d.
    
Dalje se kaže da se Vlada obavezuje da donese konkretne mere  usmerene na nastavljanje svih državnih funkcija Republike Srbije na  teritoriji KiM. Meni uopšte nije jasno koje funkcije državne vlasti još  tamo Srbija vrši od 1999. godine. Koje funkcije državne vlasti još tamo  vrši Republika Srbija i koje funkcije državne vlasti može Republika  Srbija u ovoj situaciji da nastavi da vrši na teritoriji KiM? Koliko je  meni poznato postoje razne teorije o funkcija državne vlasti. Postoji  dualistička, trijalistička i kvadrijalistička teorija o funkcijama  državne vlasti. Ali, bilo kako da okrenemo, funkcije državne vlasti jesu  zakonodavna, izvršna, sudska i upravna funkcija. Koju funkciju državne  vlasti od nabrojanih Republika Srbija vrši na teritoriji KiM od 1999.  godine?
    
Dalje se kaže u predlogu, posebno se obavezuje Vlada da u svim  okolnostima koje bi mogle nastupiti, efikasno deluje na zaštiti života i  imovine, prava i sloboda građana pokrajine, a posebno srpskog i  nealbanskog stanovništva. Šta znači obavezuje se Vlada da efikasno  deluje na zaštiti života, imovine itd.? Da li su to blokade? Da li je to  upotreba sile? Da li je to nešto drugo? Meni je veoma drago što je i  predsednik Republike i članovi Vlade rekli da ne podržavaju nasilje i da  Srbija neće ratovati. To je izjava za svaku pohvalu i to mi izuzetno  cenimoOva formulacija da Narodna skupština obavezuje Vladu da nastupa  efikasno i da efikasno deluje, ne znamo šta znači. Zbog toga sam rekao,  između ostalog, da bi trebalo održati sednicu zatvorenu za javnost i  razgovarati o tome koje su te mere koje mogu značiti efikasno delovanje  na zaštitu života, imovine itd. Mi to danas nećemo i ne možemo saznati  na jednoj ovakvoj politikantskoj sednici Narodne skupštine. 
    
"Obavezuje se Vlada da donese konkretan i sveobuhvatan plan mera  koje će biti preduzete u svim oblastima njenih nadležnosti za slučaj  pogoršanja stanja". Mislim da sad tek dolazimo do suštine. Na ovoj  sednici, još jednom ponavljam, zatvorenoj za javnost, trebalo je  razgovarati o tim konkretnim i sveobuhvatnim merama, odnosno planom mera  Vlade RS. Mi o tome ništa nećemo saznati. Mi ćemo se danas zadržati,  nažalost, na spisku želja iz 2005., 2006. i 2007. godine. Zadržaćemo se  na formulacijama koje, nažalost, nisu realna, koja su u suprotnosti sa  faktičkim stanjem koji postoji duže od 12 godina. 
    
Što je najtužnije, ne mislim da će ova Skupština pomoći ljudima  na KiM. Uvek smo naglašavali, i 2007. godine i u svim prilikama kad je  Skupština donosila rezolucije i deklaracije o KiM, da je za SVM jedino  prihvatljivo mirno rešavanje svih nesporazuma i sukoba političkim i  diplomatskim sredstvima kroz dijalog i uvažavanje interesa i većine i  manjine na celoj teritoriji KiM. Mi u ovom trenutku ne znamo šta će se  desiti sutra, šta će se desiti za nedelju dana, za mesec dana, a što je  još tužnije, to ne znaju i ne mogu znati ni ljudi na KiM. 
    
Ne znamo ni to šta Vlada RS misli o sprovođenju Akcionog plana  za ispunjavanje preporuka iz godišnjeg izveštaja Evropske komisije za  2010. godinu radi ubrzanja sticanja statusa kandidata. Kao što znate, tu  postoje određene preporuke i uočeni su određeni nedostaci. To su tačka  30. i tačka 31. Tačka 30. se odnosi na pečate kosovske carine, koje  izdaje UNMIK, a tačka 31. se odnosi na regionalnu saradnju, a u  konkretnom slučaju odnosi se na učešće na različitim regionalnim  sastancima Kosova u skladu sa Rezolucijom 1244 UN. Ne znamo koje rešenje  planira Vlada RS. Mislim da je trebalo danas razgovarati i o tim  mogućim rešenjima na sednici zatvorenoj za javnost. 
    
Ne ponavljam toliko puta i ne podvlačim sednicu zatvorenu za  javnost zbog toga što smo mi protiv javnosti rada Narodne skupštine. Baš  suprotno. Ali mislim da postoje određene teme o kojima se na ovakvoj  sednici nije celishodno razgovarati. U praksi Narodne skupštine je već  bilo sednica zatvorenih za javnost iz oblasti odbrane zemlje. Mislim da  je ovom prilikom to trebalo na takav način organizovati. Na početku sam  rekao da smo mi uvek bili uzdržani kad su bili predlozi deklaracija i  rezolucija u vezi KiM. Postoji samo jedna deklaracija, jedan akt Narodne  skupštine o KiM kad smo mi glasali za. To je bilo pre nešto više od  godinu dana, 26. jula 2010. godine. 
    
Tada smo glasali zbog toga što je tada bilo jasno šta Vlada želi  postići, tada je cilj bio obraćanje Generalnoj skupštini UN. To  je za  nas kao stranku koja se uvek zalagala za dijalog i za sporazumno  rešavanje svih mogućih pitanja, naravno bilo prihvatljivo. Ovaj tekst za  nas nije prihvatljiv zbog toga što je neodređen, neprecizan, ne znamo  koje mere mogu biti predviđene, ne znamo šta će Vlada učiniti, ne znamo  šta Vlada može učiniti, ovaj način rada za to nije pogodno. Zbog toga  ćemo biti uzdržani od glasanja kao što smo bili povodom prethodnih  rezolucija i deklaracija o KiM. 
    
Nadam se, i to uvek moramo da naglasimo, nadam se da to neće  biti pogrešno protumačeno i da to neće biti shvaćeno na način da  vojvođanski Mađari ne podržavaju i ne priznaju ustavni poredak Republike  Srbije, nadam se da je iz mog izlaganja bilo jasno da to nije slučaj.  Hvala. 
    
PREDSEDNIK: Narodni poslanik Jovan Damjanović ima reč.






















 
            
 
            